Ontelbaar veel evenementen, groter historisch besef en vooral: hernieuwde trots op de stad. Projectleider Nienke Nijboer van Deventer Marketing kijkt terug op ‘haar Hanzejaar’: “Wie je ook was en uit welke wijk je ook kwam; Deventer kwam samen dit jaar.”
De Deventer binnenstad is in december al sfeervoller dan ooit, maar vanaf 22 december gaat er nog een schepje bovenop. De Waag en het oude stadhuis worden elke avond verlicht met tientallen kleurrijke lichtprojecties. Het betekent de spectaculaire afsluiting van het Hanzejaar, waarin Deventer en haar Hanzegeschiedenis nog één keer (letterlijk) in de schijnwerpers wordt gezet. “De projecties zijn kleurplaten, gemaakt door Deventenaren van alle leeftijden”, zegt Nienke Nijboer. “Met die zelfgemaakte meesterwerken lichten we twee Hanze-iconen uit, maar geven we vooral samen kleur aan de stad.”
Symbolischer kan de afsluiting bijna niet zijn. Oog voor het erfgoed, maar met de mensen centraal. “De Hanze stond voor samenwerking, lef en over grenzen heen durven kijken. Juist die kernwaarden zijn het afgelopen jaar in de stad opgeleefd. Er is echt een community ontstaan van bewoners, bedrijven, scholen, amateurgroepen en maatschappelijke organisaties die samen de mooiste dingen bedachten en organiseerden. Wie je ook was en uit welke wijk je ook kwam; Deventer kwam samen. Niet alleen in de binnenstad, maar ook in omringende wijken. Dat gezamenlijke enthousiasme en de verbindingen die daardoor ontstonden… dat was Deventer op z’n mooist.”
Nienke Nijboer
Het beste voorbeeld van die samenwerking was de Hanzekaravaan, zegt de projectleider. “We kregen een keet gesponsord via Bouwsociëteit Deventer, die werd geschilderd en omgebouwd door lokale bedrijven, waarna we samen met Raster met de karavaan de wijken en dorpen introkken. Daar werd het een ‘mobiele maakplaats’ waar bewoners samenkwamen en workshops in oude ambachten volgden. Het werd echt een populaire verzamelplek, waar mensen elkaar ontmoetten en waar zelfs de ondernemersvlam werd aangewakkerd. De creaties van bewoners zijn al verkocht op de markt én er is al een plan om een webshop op te zetten voor dit soort lokale producten.”
Maar de Hanzegeest herleefde op veel meer plekken in de stad. De Hanze Experience in de Mariakerk, de ‘What the Hanze?!’-verhalenserie in het Deventer Nieuws en de tentoonstelling in de Broederenkerk namen tienduizenden bezoekers mee naar vervlogen tijden. Het Techfeast toonde aan dat de innovatiedrift en ondernemersgeest nog altijd stevig in de stad verankerd is en het What The H*nze-festival bracht het Hanzegevoel naar de Deventer jeugd. “Daarnaast toonden kunstenaars en artiesten uit de regio en daarbuiten hun eigen kijk op de Hanze en verwerkte het Theaterschip het begrip ‘over grenzen heen kijken’ tot gave voorstellingen over LHBTQ+-thema’s en duurzaamheid, die offline, maar ook zeker online enorm veel aandacht kregen. Het Hanzejaar werd dus echt een feest van iedereen. Geen bobo- of binnenstadsfeestje, maar een jaar van en voor Deventer.”
Voor Nienke Nijboer ligt een welverdiende tijd van bijkomen in het verschiet. De laatste dagen van het jaar kan ze in alle rust terugkijken op een geslaagd jaar én op een prachtig gekleurde binnenstad. Maar zoals het handelsverbond zijn sporen naliet in de stad, doet ‘haar’ feestjaar dat ook. “Een aantal Hanze-evenementen keert terug. Zo zorgen de bewoners van de Rivierenwijk ervoor dat de Hanzekaravaan terugkeert om de verbinding in de wijk te versterken. Verschillende bedrijven zijn bezig met een terugkeer van het Techfeast op het Gasfabriekterrein en ook het jongerenfestival keert waarschijnlijk terug. Bovendien worden er ook verschillende bundels gemaakt van verhalen en kunstwerken uit het Hanzejaar. Gaaf dat we hiervoor het startschot konden geven. Ik hoop natuurlijk allereerst dat mensen mooie herinneringen hebben aan het jaar, maar het is ook geweldig om als evenement iets blijvends achter te laten.”
Dit artikel werd geschreven in opdracht van Deventer Marketing in december 2023.
Over de auteur