Interviews
Mensen zijn interessant. Jep, allemaal. Tot nu toe in ieder geval. Mensen hebben namelijk een persoonlijk verhaal. Een verhaal dat echt is, inspirerend, herkenbaar en geloofwaardig. Met mijn geschreven interviews haal ik als tekstschrijver die verhalen naar boven en verwoord ze zo mooi mogelijk.
De kracht van interviews
Een persoonlijk gesprek met de nieuwe CEO, een meeslepend verhaal met een enthousiaste klant, of een komisch onderonsje met de buurman. Een interview brengt een verhaal tot leven en maakt het menselijk en concreet. Het breekt met de gelikte marketingteksten die we dagelijks over ons heen gestort krijgen. En juist daarom is een interview zo sterk. Een interview maakt een verhaal:
- Toegankelijk
- Herkenbaar
- Betrouwbaar
- Leuk
- Concreet
Interviews voor interne communicatie, websites, magazines en kranten
Een interview kan vele doelen hebben. Misschien vormt het de basis voor een persbericht, een beleidsdocument, een script of een artikel in een (bedrijfs)magazine, op een website of in een krant. Wat je doel ook is, ik haal als tekstschrijver het gewenste verhaal naar boven en verwerk het tot een vlotte, laagdrempelige tekst. Precies in de vorm die jij nodig hebt. En ben je bij het interview op zoek naar een goede foto? Dan regel ik graag een professionele fotograaf.
Waar ik goed in ben
Jij bent gespecialiseerd in een bepaald vakgebied. Dat betekent waarschijnlijk dat je goed bent in je werk, maar ook dat het steeds moeilijker is om als buitenstaander naar je verhaal te kijken. Zo moeilijk is die blockchain-applicatie toch niet? Hoezo is een hypotheekaanvraag ingewikkeld?
Ik ben als tekstschrijver professioneel onwetend. Ik durf in een interview domme vragen te stellen, je kritisch te bevragen op wat voor jou vanzelfsprekend is en daag je uit zo eenvoudig en concreet mogelijk te communiceren. Zo ben ik in staat om alle materie te verwerken tot makkelijk leesbare teksten. Teksten die jouw doelgroep écht wil lezen. Vaak met een beeldende stijl en als het kan met een beetje humor.
Journalistieke oren
Een interview begint met goed luisteren. Ja die deur stond behoorlijk open, maar het is een belangrijk onderdeel van een geslaagd verhaal. Maar er is wel een verschil tussen goed en goed. Het doel van een interview is het essentiële verhaal boven tafel krijgen. Hét verhaal waar je lezer op zit te wachten.
Dat vraagt om een bepaalde manier van luisteren. Noem het analytisch luisteren, of luisteren met journalistieke oren. Door mijn journalistieke achtergrond weet ik welk verhaal de meeste nieuwswaarde heeft en jouw doelgroep het meest zal aanspreken. Zo stel ik de juiste vragen, kom ik snel tot de kern en blijf ik doorzagen wanneer dat nodig is. En kun jij vertrouwen op een verhaal dat is geschreven voor jouw lezer, je strategische doelen behaalt en bovenal lekker leest.
Bekijk mijn werk
Weten welke interviews er recent uit mijn pen (oké, toetsenbord) vloeiden? Bekijk mijn recente projecten!