Gemoedelijkheid troef in dorp van levensgenieters | Interview

Gemoedelijkheid troef in dorp van levensgenieters | Interview

Diepenveen wil zich naast Deventer onderscheiden met eigen ‘dorpse’ kwaliteiten. Ondernemer Bert Nollen vertelt wat zijn dorp zo bijzonder maakt.  


Gemoedelijkheid troef in dorp van levensgenieters

Diepenveen – Of het direct gebeurt wanneer je het plaatsnaambord passeert weet niemand, maar iedereen die in Diepenveen loopt voelt zijn ademhaling automatisch rustiger worden. Tenminste, dat is de ervaring van Bert Nollen, van Proef! Diepenveen. “Ga eens winkelen in Colmschate, of op Keizerslanden. Je krijgt drukte, het zoeken naar parkeerplekken en hectiek op de winkelcentra. Hier in het dorp is dat anders. Het voelt hier als onthaasten.’’

Aansluiting

Nollen ziet zijn dorp de laatste jaren steeds verder naar de stad toe groeien. Met de komst van nieuwbouwwijk Steenbrugge is de verbinding tussen Diepenveen en Deventer sterker dan ooit. De werelden lopen in elkaar over en sommige dorpsbewoners vrezen dat Diepenveen daardoor uitgroeit tot een veredelde buitenwijk. Nollen en zijn collega-ondernemers voelen die angst niet. Zij zien juist bijzondere kwaliteiten in het dorp. Kwaliteiten die Diepenveen uniek maken én een goede aanvulling op Deventer vormen.

“We blijven hier gewoon ons eigen ding doen en laten zien dat we op eigen benen staan. Wat dat betreft sluiten we perfect aan bij Deventer. We zijn authentiek en absoluut eigenwijs.’’

Levensgenieters

“Diepenveen is een dorp voor levensgenieters’’, zegt Nollen. “Dat zie je bijvoorbeeld aan de aantrekkelijke horeca en de winkels in het dorp. Wie wat lekkers wil kopen hoeft maar een klein rondje te lopen. Er is een behoorlijk divers winkelaanbod met producten van hoge kwaliteit. Schuin tegenover me zit bijvoorbeeld Slagerij Harmsen, een begrip in de regio waar mensen uit de wijde omgeving een stukje écht goed vlees komen halen.’’

Maar ook zijn eigen wijnhandel floreert. “Ondanks het feit dat Diepenveen slechts 4700 inwoners telt groei ik eigenlijk ieder jaar. Diepenveen kent veel wijnliefhebbers en steeds meer klanten komen naar Diepenveen voor goede wijn. Naast de wijnwinkel importeer ik ook wijnen als groothandel en geef ik wijncursussen. Ook daarvoor groeit de animo. Mensen zijn vaker op zoek naar bijzondere producten. En daar zijn we hier goed in.’’

Gemoedelijk en betrokken 

Die bourgondische levenshouding zorgt ook voor een gemoedelijke sfeer, waarbij oog is voor elkaar en de ander iets gegund wordt. “Het is dorps. We werken hier nauw samen en kijken naar wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de huidige crisis. Fleur de Café, een leverancier van koffie en thee aan de horeca, werd stevig getroffen door de coronamaatregelen. De lokale Albert Heijn maakte direct schapruimte vrij om de producten van Fleur de Café te verkopen.’’

Die betrokkenheid is bijzonder, weet Nollen. “Ik heb in Den Bosch en Haarlem gewoond, dus ken de grote stad. Daar had ik niet zo maar een wijnwinkel kunnen beginnen. Toen ik hier zes jaar geleden voorzichtig begon voelde ik direct steun van andere ondernemers. En het is natuurlijk mooi als blijkt dat het je ook gegund wordt”

Eigenwijs

Geboren Brabander Nollen voelt zich inmiddels volledig thuis in de Sallandse rust. “Ik vind het hier heerlijk wonen. Het is landelijk en ik fiets toch in tien minuten naar de Brink. Ik zie ook steeds meer mensen van over de Veluwe deze kant op komen. Het is hier veel betaalbaarder dan bijvoorbeeld rond Utrecht, maar minstens zo mooi. Tegelijkertijd zijn er ook verschillende nieuwbouwprojecten die de nodige verjonging en vernieuwing brengen.’’

Positieve ontwikkelingen, zeker voor Nollen en de andere ondernemers. Maar ook hét moment om de eigen waarden en kwaliteiten goed te profileren en bewaken. Zo word je geen kleurloos verlengstuk van de stad, maar een dorp met een eigen karakter, dat bewoners en bezoekers iets extra’s te bieden heeft.

Nollen heeft daar alle vertrouwen in. “We blijven hier gewoon ons eigen ding doen en laten zien dat we op eigen benen staan. Dat zie je ook aan de Koningsdagbraderie en ons dorpsfeest dat nog steeds groots wordt gevierd. Wat dat betreft sluiten we perfect aan bij Deventer. We zijn authentiek en absoluut eigenwijs.’’

Dit interview werd gepubliceerd in mei 2020 namens Deventer Marketing


Interviews laten schrijven voor jouw bedrijf of organisatie?

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver voor een pakkend interview? Persoonlijke, boeiende of inspirerende verhalen met medewerkers, klanten of andere belangrijke mensen? Ik kijk graag wat ik voor jouw organisatie kan betekenen.  Bel, mail, app of stuur een bericht en ontdek de mogelijkheden. Eerst meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.