Filmmaker Sjoerd Hageman over ondernemen in Deventer | Interview

Filmmaker Sjoerd Hageman over ondernemen in Deventer | Interview

Deventer is een broedplaats voor creatief talent. De jonge filmmaker Sjoerd Hageman is daarvan een goed voorbeeld. Ik sprak hem voor inDeventer over zijn passie en ondernemen in Deventer.


Jonge filmmaker Hageman floreert in gemoedelijk Deventer

Door Luuk Talens

Deventer – Er kleeft een groot nadeel aan Deventer Op Stelten. En dat is dat het festival maar drie dagen duurt. Het is dus voor een gemiddelde bezoeker praktisch onmogelijk om alle voorstellingen te zien. Gelukkig hebben we Sjoerd Hageman. De 24-jarige filmmaker rende samen met twee collega’s en een heleboel camera’s het festival over om de mooiste, spectaculairste en sfeervolste beelden te schieten van alle voorstellingen. En dat brachten ze samen in de gloednieuwe aftermovie, die sinds afgelopen week op de website van Deventer Op Stelten te bewonderen is.

“We hebben 22 kilometer gelopen en werkelijk alles gezien’’, vertelt de filmmaker in het kantoor van zijn bedrijf Million Miles. “Hard werken, maar met een mooi resultaat. Deventer Op Stelten heeft echt alles voor een mooie film. Spektakel, theater op grote schaal, overal beweging en grote acts.’’ Een show die eruit sprong? “Cap au Cimetière van Teatro del Silencio. Eén meeslepend verhaal van de IJssel tot het Grote Kerkhof, met steeds nieuwe elementen. Heel gaaf om te volgen.’’

Filmende DJ

Hageman is een bekend gezicht voor veel jonge Deventenaren. Niet alleen vanwege zijn werk achter de camera, maar ook vanwege zijn werk achter de draaitafel. Hageman trad jarenlang als DJ op in vrijwel ieder jongerencafé in Deventer. “Mijn liefde voor muziek vormt eigenlijk de basis voor alles wat ik doe. Ik sloot mezelf vroeger al urenlang op om muziek te maken. Iets creëren achter je beeldscherm vind ik nog steeds met mooiste wat er is. Bovendien begint iedere video voor mij nog steeds met de juiste muziek.’’

Wanneer we rondkijken in zijn kantoor zien we dan ook een draaitafel pontificaal in de ruimte staan. Toch is niet de muziek, maar film zijn roeping gebleken. “Dat ontdekte ik eigenlijk op een vriendenvakantie naar Albufeira. Ik maakte een aftermovie, met een vette audiomix en wat GoPro-beelden. Eigenlijk alleen als mooi aandenken voor de vriendengroep, maar ineens pikte reisorganisatie GoGo hem op en werd hij tienduizenden keren bekeken. Toen dacht ik: hier kan ik wel wat mee gaan doen.’’

Jonge ondernemer

Hageman liet er geen gras over groeien en begon al tijdens zijn studie Kunst & Techniek als zelfstandig filmmaker. Vijf jaar later heet zijn bedrijf Million Miles, werkt hij met verschillende vaste editors en cameramensen en zijn de Albufeirafilmpjes ingewisseld voor commercials en films en videoclips voor ING, MediaMarkt, de FIOD en rapper Ali B.  “Het ondernemen vind ik soms nog mooier dan filmen of muziek maken’’, zegt Hageman. “Ik vind het geweldig om mijn eigen werk te creëren en samen te werken met mensen die ik mag en die dezelfde ideeën hebben.’’

We kijken vanuit zijn raam uit op de Brink. Hij geniet van het uitzicht, maar voelt ook als ondernemer liefde voor de stad. “Het is heel simpel: als ik mijn studio in Amsterdam was begonnen had ik moeten opboksen tegen de grote filmstudio’s. Hoewel er hier op papier wel wat concurrerende studio’s zijn heb ik nog nooit een concurrentiestrijd gevoeld. Ik werk juist veel samen met andere filmmakers en we spreken elkaar regelmatig. De sfeer in Deventer is gemoedelijk en voor een jonge creatieve ondernemer gewoon ideaal.’’

Gave dingen maken

De Deventer Op Stelten-aftermovie zal de komende maanden weer een digitaal visitekaartje vormen voor onze evenementenstad. Ondertussen droomt Hageman al over nieuwe projecten. “Een sterke TV-commercial die je als kijker raakt staat op de bucketlist. Het lijkt me mooi om ooit een serie portretten te maken over ‘gewone’ Deventenaren. Een kwaliteitsdocumentaire over de stad.’’ En voor zijn bedrijf? “Natuurlijk droom ik ervan om ooit een groot team te hebben en een volledig pand te vullen met mijn studio, maar groeien is niet mijn drijfveer. Ik wil gewoon een team van leuke mensen om me heen verzamelen en gave dingen maken. Dan komt de rest vanzelf.’’

Dit interview werd geschreven voor Deventer Stadsmarketing.



Persoonlijk of zakelijk interview voor jouw organisatie?

Wil je jouw marketing en communicatie versterken met menselijke verhalen in de vorm van persoonlijke of zakelijke interviews? Mijn pen en kladblok liggen klaar om gebruikt te worden. Lees meer over interviews voor marketingdoeleinden of neem direct contact met me op en hopelijk kan ik snel iets voor je betekenen.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.