Wat seksende teddyberen en Desiderius Erasmus met elkaar te maken hebben? Je leest het in dit verhaal over hotel In het Huis van Deventer. Voor inDeventer.
Door Luuk Talens
Deventer – Desiderius Erasmus kijkt boven de voordeur toe terwijl we naar binnen stappen bij Grote Kerkhof 6. Boven hem prijken de letters non scolae sed vitae discimus. ‘Niet voor de school maar voor het leven leren wij’. Dit is de plek waar Erasmus en Geert Grote hun kennis vergaarden en Alexander Hegius het onderwijs voor altijd veranderde. Een plek van vrije denkers, die anderen inspireerden met hun eigenwijze verhaal. Kortom: de perfecte plek Rob en Andrea te Wierik-Bergs en hun stadshotel In het Huis van Deventer.
“Met In het Huis van Deventer vertellen wij ons verhaal over Deventer’’, vertelt Rob te Wierik. “We stelden de vraag ‘wat betekent Deventer voor jou?’ aan onszelf en ons creatieve team, met Ellen Schild (Studio Groen+Schild) en kunstenaarsduo Paul Keizer en Albert Dedden (De Spacecowboys). Voor de één betekende Deventer groen, vrijheid, ruimte en lucht. Voor de ander was Deventer de rauwe, smoezelige arbeidersstad uit de jaren ’80. Moskou aan de IJssel. Al die verschillende opvattingen en visies hebben we omgezet in vormgeving en kunst die je terugziet in de city lofts in het hotel.’’
In het Huis van Deventer is geen uitgekauwd eerbetoon aan de Latijnse School, maar een hotel met een eigentijdse en kunstzinnige blik op onze stad. Met zeven city lofts aan het Grote Kerkhof en loft Lucy GLXY in het havenkwartier. Allen met een eigen thema. “Dit is de LF3-kamer, de Hanzekamer. Die is vernoemd naar de wandelroute langs de Hanzesteden’’, vertelt Andrea tijdens een rondleiding. Middenin de LF3 staan twee enorme epoxy mannen, met abstracte verrekijkers, kijkend naar het noorden en het zuiden. “Dit kunstwerk heet Feindspotting. De mannen houden de ‘vijanden’ Zutphen en Zwolle in de gaten. Omdat in Hanzesteden vroeger samenwerkten, maar óók vijanden waren.’’
Verderop vinden we de Uber Auronde. Deze loft, met prachtig uitzicht op de Lebuïnuskerk, draait om het enorme bed in het midden. “Dit is een ode aan de Auronde, hét succesbed van Auping. Door de grote uitvoering (2,60mx2,60m) en het brede houten bedframe wordt hij mooi uitgelicht’’, zegt Andrea. Ze zwijgt even over de enorme houten teddyberen op het bedframe, die middenin een bijzonder compromitterende houding zijn vastgelegd. “Haha, ja daar had ik mijn twijfels over, maar de Spacecowboys zeiden: ‘kunst kent geen concessies!’. Ach, het is ook de bruidssuite, dus wat dat betreft past het wel.’’
Elke kamer is geïnspireerd op historische verhalen uit de stad, maar met een eigenzinnige twist. Kleurenlab verwijst naar verffabrikant Akzo, maar beschikt ook over een enorm vierpersoons bed. Gridnik, gebaseerd op een lettertype als symbool voor de rol van boeken en de boekdrukkunst in Deventer, heeft een golvende boekenkast als wand. Het Tuinhuis ligt in de idyllische groene binnentuin, maar beschikt over een vervreemdende groene capsule midden op de slaapvide. Het blijkt de badkamer. “Gaaf hè?”, zegt Andrea. De verslaggever knikt. Er is overal iets te zien in het hotel. Het is verwarrend soms, maar anders dan welk hotel ook. En dat is precies de bedoeling, zegt Rob. “Dit is niet het zoveelste anonieme hotel. In het Huis van Deventer kan alleen bestaan in deze stad, op deze plek. Het is een unieke plek waar je de stad binnen en buiten beleeft. ’’
Nu
hotel draait kijken Rob en Andrea voorzichtig vooruit. Andrea: “We werken momenteel aan een cultureel programma. Zo zijn we het Heartbreak Hotel tijdens de kermis (vanwege kermisattractie The Heartbreaker voor de deur) en organiseren we een cultureel weekend in januari.’’ Waarom? “Dit hotel is bedacht door Deventenaren en gedeeltelijk, door crowdfunding, gefinancierd door Deventenaren. Dit hotel is van de stad. Daarom willen we Deventer meer bieden dan alleen een hotelfunctie.’’
Dit verhaal werd geschreven voor Deventer Stadsmarketing.
Een indringend gesprek met de nieuwe CEO, een meeslepend verhaal met een enthousiaste klant, of een persoonlijke conversatie met de bakker op de hoek; interviews brengen iets extra’s. Ook voor jouw marketing en communicatie. Zoek jij een tekstschrijver en journalist voor een persoonlijk of zakelijk interview? Ik sta voor je klaar! Lees meer over de kracht van een zakelijk interview of neem direct contact op voor de mogelijkheden en kosten.
Over de auteur