Wat doe je als horecaondernemer wanneer je agenda in drie dagen volledig wordt leeg geveegd? Steven van ’t Oost van De Kantine bij de Gasfabriek vertelt hoe hij een positieve mindset houdt.
Deventer – Hij kon zijn laptop en smartphone wel door de zaak smijten halverwege maart. De ene na de andere afzegging druppelde binnen via zijn telefoon en mailbox. “In drie dagen tijd werd de agenda voor de komende twee à drie maanden leeg geveegd”, zegt Steven van ’t Oost.
Dat terwijl De Kantine één van de beste jaren voor zich leek te hebben. “We hadden in de eerste maanden al 15% meer lezingen, expedities en workshops in onze zalen geboekt dan in vergelijking met dezelfde periode in het jaar hiervoor. Maar ineens viel alles weg. Ik ben anderhalve week alleen maar boos en verdrietig geweest.’’
Begrijpelijke emoties voor een horecaondernemer in deze ongekende coronacrisis. In heel Deventer stortten de afgelopen maanden persoonlijke werelden in. Toch ging bij Van ’t Oost de knop om. “Ik weet nog dat ik in mijn woonkamer stond en dacht: ‘waar ben ik nou mee bezig?’. Dat negatieve gedoe past helemaal niet bij me. Ik ben dankbaar voor wat we in de afgelopen 2,5 jaar hebben bereikt. Als ik de hele dag denk aan wat er niet kan, dan verspil ik energie die ik kan gebruiken om te ontdekken wat wél kan.’’
Hij hoopt zijn medewerkers en collega-ondernemers mee te krijgen in zijn optimisme. “Ik hoor en zie ontzettend veel frustratie en geloof me: ik begrijp het volledig. De onzekerheid, de regelingen die soms onduidelijk zijn… Maar we hebben er niets aan om bij de pakken neer te zitten. We kunnen juist deze tijd gebruiken om creatieve dingen te bedenken die we na de crisis kunnen doen.’’
“Als ik de hele dag denk aan wat er niet kan, dan verspil ik energie die ik kan gebruiken om te ontdekken wat wél kan.’’
Zo gebruikt de twintiger deze periode om zijn Kantine in de Gasfabriek nog meer te profileren als een plek van ‘fun en inhoud’. “We zijn een horecaonderneming, met een volledige focus op de zakelijke markt en leggen de verbinding met innovatieve bedrijven op het Gasfabriekterrein en dat maakt ons onderscheidend. In de pauze kunnen de ondernemers op het terrein een lunch scoren in De Kantine. Daarnaast verhuren we zalen en denken we graag mee over de invulling van zakelijke evenementen’’, zegt Van ’t Oost.
“Stel dat je als organisatie een innovatief congres wil organiseren. Dan kunnen we onze gasten bijvoorbeeld koppelen aan een bedrijf dat sprekers regelt, een ondernemer die over blockchain vertelt of een ZZP’er die je vertelt hoe je in een flow komt tijdens je werk. Ik vind het mooi om te verbinden binnen de Gasfabriek en zo de beste versie van het evenement neer te zetten.’’
Van ’t Oost denkt echter verder dan zijn eigen zaak. Hij werkt ook aan nieuwe evenementen, en hoopt zo nog meer bedrijven naar Deventer en de Gasfabriek te trekken. “Zo willen we bijvoorbeeld een zakelijke kerstmarkt organiseren op ons terrein. Een plek waar medewerkers, bijvoorbeeld van de partners van de Gasfabriek, hun kerstpakket kunnen uitzoeken. Lokale bedrijven vragen we als standhouders, om ook hen een steuntje in de rug te geven. Ook daar willen we de combinatie leggen met innovatie door bijvoorbeeld workshops aan te bieden. Daarnaast dragen de bedrijven die deelnemen automatisch bij aan een kerstgeschenk voor mensen in Deventer die weinig te besteden hebben. Zo hopen we ook de kwetsbare groepen in de samenleving te steunen.’’
Voor 2021 streeft de ondernemer naar een IJsseltour langs verschillende horecabedrijven in de stad. “Een culinaire wandeling langs de IJssel en stad, waarin allerlei (horeca)zaken zichzelf onderweg laten zien. We zijn al met verschillende geïnteresseerden in gesprek. Het is natuurlijk wel even afwachten wat de regelgeving toelaat.”
En zo mag het dan leeg zijn in De Kantine, de energie om ideeën te ontplooien is onverminderd groot. De Deventer horeca laat zich de afgelopen weken van zijn meest creatieve kant zien. “Ik probeer veel in contact te blijven met collega-ondernemers en te leren van slimme oplossingen van anderen’’, zegt Van ‘t Oost.
Lokale saamhorigheid is essentieel in deze tijden, denkt de ondernemer. “Ik denk dat het belangrijk is om samen te werken en elkaar iets te gunnen de komende tijd. Door samen initiatieven te bedenken, of bijvoorbeeld klanten naar elkaar door te verwijzen, maken we Deventer als stad aantrekkelijk voor bezoekers. Daar profiteert de lokale markt van en jijzelf uiteindelijk ook.’’
Dit artikel werd gepubliceerd namens Deventer Marketing in mei 2020.
Ben jij op zoek naar een tekstschrijver en journalist voor een geschreven interview? Boeiende verhalen met een klant, een nieuwe directeur of medewerker die jouw communicatie versterken? Ik kijk graag wat ik kan betekenen voor jouw organisatie. Bel, mail, app of stuur een bericht en ontdek de mogelijkheden. Eerst meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.
Over de auteur