Van een lege koelkast naar wereldwijd succes | Interview

Van een lege koelkast naar wereldwijd succes | Interview

Dillion Rekveld spaarde iedere zuurverdiende euro voor een vliegticket naar Amerika. En dat veranderde zijn leven. Een interview voor InDeventer.


Van een lege koelkast naar wereldwijd succes

Door Luuk Talens

Deventer – Dillion Rekveld gaat zitten voor een wand met tientallen voorpagina’s, in een kantine aan de Keulenstraat. We zien een Elle, een Vogue, het AD en de Telegraaf. Ze hebben één ding gemeen: op de cover staat een foto van BSR Agency. Dit fotopersbureau uit Deventer is marktleider in Nederland, beschikt over 20 medewerkers en 4000 freelance fotografen in meer dan 30 landen en heeft een database waar elke dag 1,4 miljoen foto’s bij komen. Voor Rekveld inmiddels de normaalste zaak van de wereld. “Maar had je me dit tien jaar geleden gezegd, dan had ik je vierkant uitgelachen.’’

Droge pasta

Tien jaar geleden staarde hij namelijk naar een lege koelkast in een gedeeld appartementje in de binnenstad. “Ik woonde uit geldbesparing samen met vriend en compagnon Rickert Hardon. We hadden onze banen opgezegd en geloofden in een internationaal fotopersbureau. Maar de praktijk was zwaar. We sprokkelden wat inkomsten bij elkaar, maar er waren dagen dat we alleen droge pasta konden eten.’’

De twee twintigers gaven echter niet op. Elke euro die ze verdienden ging in een spaarpot, tot ze genoeg hadden voor één risicovolle en tikje wanhopige onderneming: een ticket naar Amerika. “We kochten een goedkoop kostuum bij WE en vlogen naar de VS. Ik naar Los Angeles, Rickert naar New York. Daar zijn we gewoon naar binnen gelopen bij potentiële fotoleveranciers. We deden alsof we heel wat waren en probeerden zo exclusieve contracten af te sluiten.’’ Als die trip was mislukt was het waarschijnlijk de ondergang van BSR geweest, bekent Rekveld. “Maar gelukkig hielden we er goede contacten aan over.’’

Groei

Er druppelden wat foto’s binnen vanuit de States. Sport-, nieuws-, maar vooral celebritymateriaal bleek goud waard. “Ineens hadden we een exclusieve foto van topmodel Naomi Campbell die na een ongeluk uit het ziekenhuis kwam. Werkelijk alle internationale media wilden die foto hebben. Dat was goed voor de inkomsten, maar vooral voor onze naam in de markt.’’ Het bleek het startsein voor een wereldwijd offensief van BSR (Black Sheep Reporters). Het aantal fotografen groeide, evenals het aantal foto’s en de inkomsten. Zo ontplooide BSR zich tot een bedrijf dat in Nederland alleen John de Mol’s ANP nog als grote concurrent heeft. Of zoals Rekveld het zegt: “Het is inmiddels onmogelijk om onze foto’s niet te zien.’’

Verantwoordelijkheden

Wanneer we het script van The American Dream zouden volgen groeit BSR Agency uit tot het grootste fotopersbureau ter wereld. Maar die ambitie heeft de geboren Deventenaar dus juist niet. “Ik word vader in augustus. Daardoor ga ik nadenken over mijn persoonlijke en professionele verantwoordelijkheden. Ik wil minder met werk bezig zijn en aandacht hebben voor mijn gezin. Op professioneel vlak wil ik bijdragen aan eerlijker nieuws. Ik wil een platform ontwikkelen waarop niet een groepje mensen in Hilversum of Amsterdam bepaalt wat we als nieuws beschouwen, maar jij als lezer. Daarnaast wil ik met De School voor Ondernemers mijn kennis delen en jonge ondernemers de begeleiding bieden die ik miste in het begin van mijn carrière.’’

Deventer cultuur

BSR past als bedrijf in New York, Londen, Parijs of Amsterdam. Maar als er één ding vaststaat voor Rekveld, dan is het de standplaats van zijn bedrijf.  “Dit is in alles een Deventer bedrijf. De mensen, de cultuur en de opvattingen. We vormen een hechte groep die knokt voor zijn plek. Niet door Randstedelijke grootspraak, maar door beide benen op de grond te houden en te doen wat we zeggen. Dat heeft ons gemaakt wie we zijn. Dus wat er ook gebeurt, zo lang ik hier ben blijven we in Deventer.’’

Dit artikel werd geschreven voor Deventer Stadsmarketing.



Tekstschrijver voor professionele interviews?

Wil jij jouw communicatie versterken met persoonlijke of zakelijke interviews? Interessante verhalen in een losse stijl, die jouw doelgroep écht leuk vindt om te lezen? Mijn pen en schrijfblok liggen klaar. Neem contact met me op voor meer informatie over kosten en mogelijkheden, of lees meer over interviews als onderdeel van jouw marketing en communicatie.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.