Het heeft plek voor 20 toeschouwers en is in de eigen stad nauwelijks bekend. Toch werd De Perifeer verkozen tot één van de Top-10 beste podia van Nederland. Een interview met de oprichter.
Deventer – “Treed binnen”, zegt Harco Rutgers wanneer hij een deur opent in het voormalig Davo-gebouw. We stappen binnen in een rommelige ruimte van zo’n 40 vierkante meter. Stoelen staan opgestapeld langs de muur en op een tafel staan enkele (volle) flessen wijn. De ruimte doet duidelijk dienst als atelier voor de bedrijvige kunstenaar Rutgers. Achterin zien we een klein houten podium, tussen twee provisorische hokjes. Twee speakers hangen aan kettingen naast het podium. “Welkom in De Perifeer’’, zegt Rutgers.
Deze veredelde werkruimte trekt iedere maand gerenommeerde artiesten uit binnen- en buitenland. Artiesten uit allerlei genres, maar met één ding gemeen: ze zijn vernieuwend in hun vak en staan open voor experimenten. De Perifeer is namelijk dé plek voor muzikale innovatie in Deventer. En misschien wel in Nederland. “De Perifeer biedt een podium aan acts die op de randen van het kunst- en cultuurveld opereren’’, vertelt oprichter Rutgers. “Geen mainstream artiesten die grote podia uitverkopen, maar vernieuwers in hun genre. Van free jazz tot mensen die hun eigen instrumenten maken. Ik bied ze een intiem podium waar ze alle vrijheid krijgen om te proberen en te experimenteren.’’
In de piepkleine ruimte staan de artiesten op nauwelijks een meter van het publiek, dat maximaal uit dertig mensen bestaat. Een unieke beleving, legt Rutgers uit. “Bij geen enkel poppodium is het publiek gedurende een heel optreden stil. Hier wel. Met twintig toeschouwers haal je het niet in je hoofd om door het optreden heen te praten. De artiest krijgt onverdeelde aandacht en kan gebruik maken van stiltes.’’ Daarnaast krijgen ze bij De Perifeer directe feedback. “Ze zien de gezichtsuitdrukkingen van mensen en zitten na afloop in dezelfde ruimte als hun publiek. De sfeer is intiem, maar soms ook confronterend. Daardoor gebeuren hier dingen die ergens anders niet gebeuren.’’
Die intieme sfeer wordt gewaardeerd door artiesten. Ze komen namelijk graag, ook al zijn de financiële middelen van Rutgers beperkt. “Er zijn artiesten die een tourschema hebben met de route ‘Parijs, Brussel, Amsterdam, Deventer’. Dat we als Deventer daarbij staan is wel echt gaaf’’, zegt Rutgers. De ultieme bevestiging kwam in augustus. De Perifeer werd toen door artiesten van de Popronde verkozen tot één van de tien beste podia van Nederland. Zo stond Rutgers ineens tussen namen als Tivoli Vredenburg, Paradiso, Doornroosje en Melkweg. “Ja, ik was er zelf ook door verrast’’, zegt Rutgers. “Maar ontzettend eervol natuurlijk. Blijkbaar vertelt het zich voort onder artiesten. De Perifeer bewijst dat je voor experimentele muziek niet per se naar de Randstad hoeft.’’
De Perifeer maakt van Deventer een vruchtbare voedingsbodem voor muzikale innovatie. Met de ‘gewone’ podia als het Burgerweeshuis, de Schouwburg en Theater Bouwkunde krijgt muzikaal talent met commerciële potentie de kans om zich te laten zien. De Perifeer biedt die kans aan artiesten die commercieel minder interessant zijn. De artiesten op de ‘rafelrandjes’ van de muziek. “Ook al is dit niet altijd ‘easy listening’, er is wel degelijk publiek voor. Ik boek alleen artiesten waarvan ik vind dat ze iets bijzonders doen’’, zegt Rutgers. “Juist deze artiesten zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de muziek. De huidige mainstream muziek ontstond doordat mensen experimenteerden en tot nieuwe ontdekkingen kwamen. Ik zie De Perifeer als een soort Research & Development-afdeling van de kunst en cultuur in Deventer.’’
Toekomst
Waar het echter volkomen normaal is om geld te steken in een R&D-afdeling, is die vanzelfsprekendheid in de culturele sector ver te zoeken. Door zeer beperkte financiële middelen is de toekomst van het innovatieve podium onzeker. “Op dit moment is het krap’’, bekent Rutgers. “Vooral om zelf een acceptabel inkomen te hebben, maar ook om de kwaliteit van het podium te verbeteren. Ik kan artiesten lekker eten en een goede ontvangst bieden, met behulp van betrokken vrijwilligers. Met wat meer geld zou ik meer optredens kunnen organiseren, maar ook de faciliteiten als belichting en geluid kunnen verbeteren. Daardoor kan ik nog betere acts naar Deventer halen en blijven vernieuwen.’’
Dit artikel werd geschreven voor Deventer Marketing.
Wil jij jouw communicatie versterken met professionele interviews? Als tekstschrijver en journalist kan ik jouw organisatie voorzien van originele persoonlijke verhalen met medewerkers, klanten, stadsgenoten of andere belangrijke mensen. Wil je weten wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Bel, mail, app of stuur een bericht en je weet direct wat de mogelijkheden zijn. Eerst nog even meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.
Over de auteur