Groeiende Fietskoerier maakt Deventer logistiek slimmer, groener en eerlijker

Groeiende Fietskoerier maakt Deventer logistiek slimmer, groener en eerlijker

Waar in december de ronkende bestelbusjes met gestreste bezorgers af en aan rijden, wint aan de Hanzeweg een andere beweging terrein. Fietskoerier Deventer groeit en daarmee ook duurzame, eerlijke bezorging in onze stad. In 2025 willen ze de grootste zijn in de lokale binnenstadlogistiek. Oprichter Joost Arends: ‘Kijk nou eens hoe mooi onze stad is. Die is toch niet gemaakt voor busjes met ronkende dieselmotoren?’

Ontspannen

Nog eentje en dan is het klaar hoor’, verontschuldigt de fotografe zich tegen de bezorger. ‘Maakt niet uit hoor, kan nog wel effe’, reageert hij geruststellend. De avondspits staat op het punt van beginnen in een drukke bezorgingsmaand. De pakketjes van de webwinkels stapelen zich op in het magazijn, maar de sfeer is ontspannen. Een stuk of wat koeriers vullen de fietsen, maken grapjes en doen alsof ze heel hard rennen voor de foto. Het is het gevoel dat oprichter Joost Arends vanaf het begin heeft geambieerd bij Fietskoerier Deventer. ‘Ik raakte in Nieuw-Zeeland geïnspireerd door de gezelligheid van een lokaal fietskoeriersbedrijf en dacht: dat wil ik ook thuis doen. Ik ben er trots op dat we die fijne sfeer hier wisten neer te zetten.’

Moderne slavernij

Een goede sfeer is namelijk geen vanzelfsprekendheid in de logistieke sector. Zeker niet in deze tijd. De drukte van Black Friday, de feestdagen én de zoveelste lockdown (wat leidt tot veel meer bezorgingen) vraagt het uiterste van bezorgers door het hele land. ‘De situatie is gewoon schrijnend. Bezorgers worden gedwongen te werken als ZZP’er, maar krijgen een vergoeding waar ze niet van kunnen bestaan. Terwijl ze de werkdruk nauwelijks aankunnen. Het is gewoon moderne slavernij’, zegt Arends. ‘Het is absurd om te zeggen, maar wij onderscheiden ons door mensen gewoon eerlijk te behandelen. Met een fatsoenlijk uurtarief, volgens de cao. Het zou normaal moeten zijn, maar ik laat graag zien dat je goeie business kunt draaien én je mensen goed kunt betalen.’

Groei

Want goeie business is het aan de Hanzeweg. Steeds meer bedrijven zien de waarde van de (elektrische) fiets en de koeriersdienst verdubbelde de afgelopen twee jaar in aantal medewerkers. ‘Bedrijven zien ons als een duurzaam alternatief, zoals een H&M, maar we werken ook extreem efficiënt. Wij doen first mile en last mile logistiek, ophalen en bezorgen tegelijkertijd. Zo bezorgen we bij de één een pakket en halen wij de buren een levering op. Zo maken we nooit overbodige meters met een halflege fiets. Daarin zijn we principieel. We weigeren bijvoorbeeld dedicated samenwerkingen, waarin we exclusief voor één bedrijf rijden.’ Arends streeft juist naar zoveel mogelijk samenwerkingen en innoveert om meerwaarde te bieden. ‘Dit is onze op maat gemaakte koeltas, zonder energieverspillende koelsystemen, gemaakt in Deventer. Daarmee gaan we maaltijdboxen leveren vanaf het nieuwe jaar. Dat vind ik echt gaaf.’

Stadshub Deventer

De groei van de organisatie betekent ook groei van ambities. Arends wil bijdragen aan een volledig emissievrije logistiek in de Deventer binnenstad. Daarom ontstaat begin volgend jaar vanuit Fietskoerier Deventer de Stadshub Deventer. ‘De Deventer binnenstad is vanaf 2025 een milieuzone. Dat vraagt om een andere kijk op binnenstadlogistiek. Stadshub Deventer wordt een overslagplaats voor goederen die de stad in en uit gaan. Wij werken samen met andere logistieke bedrijven en zorgen vervolgens dat de goederen op een emissievrije manier worden opgehaald of verspreid. Met onze Fietskoerier Deventer-fietsen, cargo bikes en elektrische busjes voor grotere ladingen en afstanden. Daarnaast bieden we bedrijven en webshops uit de regio opslagruimte en ondersteuning bij distributie. Daarin willen we verder kijken dan de pakketten en post. We willen op den duur ook winkels zo duurzaam mogelijk bevoorraden.’

Mooie stad

Waar nu de fietskoeriers hun tassen nog handmatig inpakken, ontstaat dus volgend jaar een efficiënt verzamelpunt aan de rand van de stad. De doelstelling? Zakelijk gezien: de belangrijkste partij in binnenstadlogistiek worden. Vanuit het hart bekeken: bijdragen aan een sfeervolle en gezonde binnenstad, door slim, duurzaam en innovatief te zijn. We werken hier met lokale mensen die van Deventer houden. Kijk nou eens hoe mooi Deventer is. Een knusse stad met kleine, gezellige straatjes. Die is toch niet gemaakt voor vrachtwagens en busjes ronkende dieselmotoren?’

Dit interview werd gepubliceerd in december 2021 in opdracht van Deventer Marketing. © Foto door FotoGrietje.


Zakelijk interview voor jouw organisatie?

Wil jij een interview laten schrijven voor jouw bedrijf of organisatie? Met persoonlijke, boeiende of inspirerende verhalen jouw boodschap delen met de wereld? Ik kijk graag wat ik voor jouw organisatie kan betekenen.  Bel, mail, app of stuur een bericht en ontdek de mogelijkheden. Eerst meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.