Hanzegeest keer terug in Deventer haven | Interview

Hanzegeest keer terug in Deventer haven | Interview

Geen woonwijk met culturele hotspots en cafés, maar vrachtschepen en containerterminals. De Gemeente Deventer wil de beroepshaven in ere herstellen. 


Hanzegeest keert terug in Deventer haven

Deventer – Het zijn voor veel Deventenaren passages uit geschiedenisboeken. Scènes van oude schilderijen. Verhalen over de gloriedagen van Deventer als bedrijvige Hanzestad. Als onmisbare schakel in de West-Europese economie, waar ieder jaar honderden schepen met handelswaren aanlegden. Als het aan de gemeente Deventer ligt keert die tijd terug. De oude Hanzegeest in de Deventer haven, maar dan wel met de uitdagingen van de 21e eeuw.

“Hoewel de tijd van het Hanzeverbond ver achter ons ligt, beschikt Deventer nog steeds over één van de grootste binnenhavens van Nederland’’, zegt ‘havenwethouder’ Frits Rorink. “Bovendien liggen we dichtbij grote Duitse binnenhavens, werken we goed samen met bijvoorbeeld Zwolle en Enschede en is Deventer in één directe lijn verbonden met de haven van Rotterdam. Daar kunnen we veel meer gebruik van maken.’’

Duurzaamheid

De strategische positie die we in de Middeleeuwen hadden, is namelijk nauwelijks veranderd. Weg- en vliegverkeer namen het transportstokje weliswaar over van de scheepvaart, maar nu de wereld wordt geconfronteerd met de schadelijke gevolgen daarvan ontstaan er nieuwe kansen voor watertransport. En daarmee ook voor de Deventer haven.

“Steeds meer bedrijven zoeken naar manieren om hun transport te verduurzamen. Vervoer over water is daarvoor zeer geschikt’’, zegt Rorink. “Het zorgt namelijk voor veel minder CO²-uitstoot dan transport over de weg. Eén binnenvaartschip vervoert evenveel als 100 vrachtwagens. Zelfs als een vrachtschip een dieselmotor heeft, scheelt dat ruim 30% aan CO²-uitstoot. Bovendien zijn er steeds meer ontwikkelingen in elektrische scheepvaart.’’

Watergebonden bedrijven

De gemeente Deventer investeerde de afgelopen jaren dan ook veel in het faciliteren van een gezonde beroepshaven. Bijvoorbeeld door het Hanzetracé aan te pakken, de belangrijkste aanrijroute vanaf de A1. Daarnaast door de komst van zoveel mogelijk ‘watergebonden’ bedrijven naar het havengebied te stimuleren.

De containerterminal van BCTN en Vos Transport vormt daarin een belangrijk succes. De twee regionale transporteurs gaan in 2021 van start met hun overslagterminal aan de Westfalenstraat. Hier zullen we al gauw 5 à 6 schepen per week zien aanleggen in de haven. Dat kan een belangrijke katalysator zijn voor bedrijvigheid in het havengebied. “Het faciliteren van goede, duurzame scheepvaart kan ons heel aantrekkelijk maken als stad.”   

Daarnaast gaat de gemeente ook in gesprek met bedrijven in het havengebied die niet watergebonden zijn. “Wanneer zij bijvoorbeeld denken aan verhuizen of uitbreiden, dan helpen we aantrekkelijke locaties te vinden buiten het havengebied. Zoals op het nieuwe bedrijventerrein bij de A1. We zullen natuurlijk niemand dwingen, maar kunnen hen wel verleiden om andere keuzes te maken. Dat was al succesvol bij de milieustraat, die naar de overkant van de weg verhuisde en ruimte maakte voor de containerterminal.’’

Fijne balans

Terwijl de beroepshaven nieuwe impulsen krijgt, is er tegelijkertijd een totaal andere trend gaande in het havengebied. Namelijk de ontwikkeling van het Havenkwartier, met creatieve ondernemingen, horeca en eigentijdse woningbouw. En een woonwijk in een werkende haven; dat lijkt een ingewikkelde match. “Dat zorgt inderdaad voor een spanningsveld’’, erkent Rorink.

“Daarom is het belangrijk dat we continu in gesprek blijven met de ondernemers, bewoners en andere betrokkenen in het Havenkwartier. Door goed te luisteren naar, en in te spelen op hun behoeften en tegelijkertijd strategische kansen te benutten, zorgen we samen voor een havengebied waarin woningbouw en economische ontwikkeling goed samengaan.’’

Lange termijn

De kans dat we de komende jaren het ene na het andere vrachtschip onze haven zullen zien aandoen is dus vrij klein. De terugkeer van de Hanzegeest is een lange termijnproject, zegt Rorink. “Dit vraagt om een visie die verder kijkt dan een paar jaar en ambtstermijnen van gemeentebesturen overstijgt. Maar door goed samen te werken als Deventer samenleving kunnen we samen zorgen voor een succesvolle en duurzame ‘Port of Deventer’, die de komende decennia de ruggengraat vormt voor onze economie. Daar profiteert iedere Deventenaar van.’’      


Tekstschrijver nodig voor jouw organisatie? 

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver en journalist voor een geschreven interview? Boeiende verhalen met een klant, een nieuwe directeur of medewerker die jouw communicatie versterken?  Ik kijk graag wat ik kan betekenen voor jouw organisatie.  Bel, mail, app of stuur een bericht en ontdek de mogelijkheden. Eerst meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.

 

 

 

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.