Arjan Middelkoop van de EEGA Groep werkt aan een rigoureus andere benadering van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ik interviewde hem over zijn droom voor de arbeidsmarkt.
Deventer – Zo’n 2600 mensen zitten op dit moment met een bijstandsuitkering thuis in onze stad. Maar dat is niet alles. Daarnaast zijn er nog werklozen, arbeidsongeschikten, mensen die niet-uitkeringsgerechtigd zijn en jongeren die om wat voor reden dan ook uitvallen in het reguliere onderwijs.
Probleemgevallen? Kostenposten? Welnee, veel potentie en talent, zegt Arjan Middelkoop. Daarom helpt hij ondernemers en organisaties met écht sociaal ondernemen. “Mensen afschrijven van de arbeidsmarkt is niet van deze tijd. Met een beetje creativiteit en enthousiasme helpen we werkgevers innoveren, terwijl mensen zich ontwikkelen en meedoen in de samenleving.’’
Middelkoop zucht als hij denkt aan de huidige invulling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. “Werkgevers moeten of willen vaak ‘iets’ doen aan sociaal ondernemen, maar weten niet hoe. Wat krijg je dan? Dat iemand een jaar koffie mag zetten bij een bedrijf. Het kost niks, het staat goed op social media, maar is dit wat we willen? Dat zo’n jongen of meisje een dagbesteding heeft, maar niet wezenlijk iets bijdraagt aan de organisatie? Zich niet ontwikkelt?”. De social impact manager werkt aan een andere benadering. “Praten met enthousiaste ondernemers over hun wensen en doelen en die met behulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waarmaken. Zo innoveer je met sociale impact.’’
De EEGA Groep beschikt over alle middelen om deze ambities uit te voeren. Het begeleidt mensen bij het vinden van werk, bijvoorbeeld door middel van leerwerkplekken, re-integratiedienstverlening en het ondersteunen van concrete werkgelegenheidsprojecten bij werkgevers.
Middelkoop werkt aan het bereiken van sociale impact. Met projecten waarbij economische en sociale belangen samenkomen. Gevraagd naar voorbeelden put de manager uit zijn eigen verleden: “Een supermarkt gooide elke dag een container voedsel weg, 2 miljoen euro per jaar. Met behulp van een chefkok verwerkten we de voeding tot nieuwe volwaardige voedingsproducten, waarmee we volledige maaltijden samenstelden voor een zorginstelling.’’
Minstens zo trots is hij op zijn betrokkenheid bij de startup StroBox. “Hierbij produceren Daan Molkenboer en Roelof Vossebeld panelen van stro, die als vloer, dak of muur van een huis worden gebruikt. Het is een gezonde en circulaire manier van bouwen, is CO²-neutraal, zorgt voor minder uitstoot tijdens de bouw. Jongeren voor wie werken in de bouw normaal gesproken niet haalbaar leek, kunnen hier aan de slag. StroBox biedt hen een leerwerkomgeving waar de nodige kwalificaties behaald kunnen worden en waar jongeren echt een mooi en nieuw vak kunnen leren in de bouwsector. Zo zijn we vanaf de start een innovatieve én sociale onderneming. De eerste huizen zijn al gebouwd in de regio.’’
Middelkoop loopt over van ideeën en enthousiasme voor een nieuwe invulling van sociaal ondernemen. Geen wonder dat EEGA-directeur Sietze Henstra hem vanaf april aantrok als ‘social impact manager’. “Ik ben een netwerker en iemand die zijn verbeelding gebruikt’’, omschrijft de manager zichzelf. “Ik wil in de regio, en zeker in Deventer, zo veel mogelijk werkgevers inspireren om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en hun organisatie écht inclusief te maken.’’
Er liggen namelijk genoeg kansen, ziet hij. “Laten we bijvoorbeeld bij een energietransitie van een woonwijk kijken wat de mogelijkheden zijn voor sociale impact. Misschien wonen er arbeidsongeschikte mbo’ers of hbo’ers die prachtige voorlichtingsavonden kunnen organiseren. Ontwikkel hier een pilot omheen, kijk hoe dit verloopt en leer hiervan voor de toekomst. Op die manier leren we mooie initiatieven met sociale impact ontplooien.”
De EEGA Groep begeleidt jaarlijks veel mensen naar betaald werk, waaronder veel jongeren met ernstige scholingsbelemmeringen. Met intensieve coaching, in een veilige omgeving waar ze fouten maken en leren. Zo kunnen mensen zich ontwikkelen tot gewaardeerde krachten op de arbeidsmarkt.
Middelkoop streeft ernaar om met zijn collega’s zo veel mogelijk werkgevers te betrekken bij social impact. En samen projecten en kansen te creëren waarbij innovatie, ondernemerschap en werkgelegenheid samenkomen. Zeker ook in ‘thuisbasis’ Deventer. “We mogen als EEGA werken in een stad met een sterk sociaal DNA, die groot werd door samenwerking en vernieuwing. Ik wil met die saamhorigheid steeds meer mensen aan het werk helpen. Laten we van Deventer het toonbeeld van sociaal ondernemen maken.’’
Dit artikel werd gepubliceerd in juli 2020 in opdracht van Deventer Marketing.
Ben jij op zoek naar een tekstschrijver en journalist voor een geschreven interview? Boeiende verhalen met een klant, een nieuwe directeur of medewerker die jouw communicatie versterken? Ik kijk graag wat ik kan betekenen voor jouw organisatie. Bel, mail, app of stuur een bericht en ontdek de mogelijkheden. Eerst meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.
Over de auteur