Loodzware overlevingstocht voor een schonere wereld | Interview

Loodzware overlevingstocht voor een schonere wereld | Interview

Twee mannen, één roeiboot en 5000 kilometer woeste zee. Tristan Sim en Aidan Scherpbier ondernemen een tocht die minder mensen voltooiden dan het beklimmen de Mount Everest. 


Loodzware overlevingstocht voor een schonere wereld

Deventer – Hij zit ontspannen aan zijn koffie, Tristan Sim. Veilig, droog en warm bij Oscar in de bibliotheek. Een schril contrast met wat hij over twee jaar en twee maanden ziet. Dan dobbert hij rond op de Atlantische Oceaan, in een roeiboot met zijn maat Aidan Scherpbier. Uitgeput door duizenden kilometers vechten tegen de zee, met zwerende handen van de roeispanen en het bijtende zoute water, maar hopelijk met genoeg moraal om de kust van Antigua te bereiken.

Talisker Whisky Atlantic Challenge

Deventenaar Sim (42) en Scherpbier (38) uit Oene doen als Team Migaloo mee aan de Talisker Whisky Atlantic Challenge 2021: een roeiwedstrijd van 5000 kilometer over de Atlantische Oceaan, van Canarisch eiland La Gomeira tot Antigua in de Caraïben. Een tocht die minder mensen volbrachten dan de beklimming van de Mount Everest. “Unsupported, dus zonder directe hulp nabij’’, vertelt Sim. “En met zijn tweeën. Ieder roeit twee uur en slaapt twee uur, 24 uur per dag, wekenlang. Met rugwind, maar soms ook met golven van 15 meter. Een enorme uitdaging voor ons als persoon en als vrienden.’’

Plastic soep

De vraag ‘waarom?!’ ligt voor de hand. En het antwoord is tweeledig. “Enerzijds is deze tocht een ultiem avontuur, waarin we onszelf en elkaar flink zullen tegenkomen. Anderzijds willen we met deze tocht aandacht genereren voor het plasticprobleem in de oceanen. Oceanen vormen 70 procent van de Aarde, zorgen voor de helft van onze zuurstof en vormen de belangrijkste voedselbron voor het grootste deel van de wereldbevolking. Elke minuut belandt 23.000 kilo plastic in die oceanen. Dat brengt dieren in gevaar en vergiftigt het water. We willen dit probleem helpen oplossen door de bewustwording te vergroten, vooral onder jongeren.’’

Migaloo: “De witte gast’’

Team Migaloo is vernoemd naar de enige witte bultrugwalvis ter wereld. ‘Migaloo’ betekent  ‘white fellow’, oftewel ‘witte gast’, in Aboriginal-taal. Dat is allereerst een treffende omschrijving van Sim en Scherpbier. Daarnaast zijn de teamgenoten geboren in Australië en Nieuw-Zeeland, wat de bijzondere link met Aboriginals verklaart.

Lezingen en bier

De roeiers slaan daarvoor de handen ineen met By the Ocean we Unite-stichting, een organisatie die de plasticvervuiling vermindert. “Samen geven we wekelijks lezingen op scholen en betrekken we jongeren bij ons project. We proberen de jeugd op creatieve manieren te verbinden met ons project en ons verhaal. Zo helpen Deltion-studenten ons bijvoorbeeld met een ‘duurzame website’ (die weinig energie verbruikt) en visitekaartjes van duurzaam olifantsgras, met plantaardige inkt.’’

De ‘oudere jongeren’ kunnen op een nog prettiger manier bijdragen aan de missie van Team Migaloo. Zij hoeven alleen het Migaloo-biertje van de Deventer bierbrouwers DAVO Bieren te drinken. Een deel van de opbrengst van deze White Ale gaat namelijk naar Sim en Scherpbier. “Het bier wordt bovendien in blik verkocht, want dat is duurzamer dan glas. Bovendien staat er ook een QR-code op waarmee je een via een Tikkie kunt doneren aan ons team. Heel gaaf dat DAVO ons op deze manier steunt.’’

Donaties

De roeiers gebruiken de komende twee jaar om scholen, bedrijven en andere organisaties in Deventer en ver daarbuiten te betrekken bij hun project. Dat moet ook wel, want de roeiers verwachten zo’n 150.000 euro nodig te hebben om de race te kunnen volbrengen. “We hebben bijvoorbeeld 5.000 euro nodig voor de benodigde cursussen om te mogen deelnemen. Denk aan EHBO-training voor eventuele calamiteiten, psychologische trainingen en een cursus verantwoord zeemanschap. Daarnaast hebben we een speciale oceaanboot nodig van zo’n 80.000 euro. Een flinke som geld dus, maar we hopen genoeg organisaties te vinden die zich verbonden voelen met ons doel en de jeugd. Ik heb er alle vertrouwen in dat we het gaan redden’’, zegt Sim.

2021

En dan zitten ze daar, op een schommelend bootje ergens tussen Afrika en Zuid-Amerika. Overgeleverd aan de krachten van de natuur. Tussen walvissen, haaien en dolfijnen, met een emmer als sanitaire voorziening en gemiddeld 1,5 miljoen slagen in de armen. “Het water is een magische plek voor mij, dus het lijkt me geweldig. Toch hoop ik vooral dat we elkaar blijven steunen en als vrienden over de finish komen.’’

Tot de race staat alles in het teken van trainen en de toekomstige generaties bewustmaken van het plasticprobleem. “Daarbij streven we ernaar zo duurzaam mogelijk te zijn, maar het hoeft niet perfect te zijn. Ik denk namelijk dat 7 miljard mensen die zich bewust zijn van een probleem meer uithalen dan 1000 mensen die een perfect duurzaam bestaan leiden.’’

Dit interview werd gepubliceerd namens Deventer Marketing. Fotografie door Isabelle Renate la Poutré.


Interviews schrijven voor jouw bedrijf of organisatie?

Wil jij jouw communicatie versterken met professionele interviews? Als tekstschrijver en journalist kan ik jouw organisatie voorzien van originele persoonlijke verhalen met medewerkers, klanten, stadsgenoten of andere belangrijke mensen. Wil je weten wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Bel, mail, app of stuur een bericht en je weet direct wat de mogelijkheden zijn. Eerst nog even meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.