Persbericht laten schrijven
Je weet het zeker: dit nieuwtje wordt so-wie-so opgepikt door de media. Maar een week later heeft nog geen journalist gebeld en vind je jouw verhaal nergens terug. Wat gaat er mis? Misschien kun je een persbericht laten schrijven door een tekstschrijver met een journalistieke geest.
Persberichten met nieuwswaarde
Veel organisaties denken dat wat voor hen belangrijk is, voor de wereld belangrijk is. Helaas denken nieuwsredacties daar (terecht) anders over. Zij ploegen namelijk elke dag door een berg persberichten, op zoek naar dat ene verhaal met échte nieuwswaarde voor hun lezer. Dat verhaal moet van jou zijn. Maar dat vraagt een andere manier van denken. Een journalistieke manier.
Nieuwswaarde creëren
Om de interesse van (vak)media te wekken is het belangrijk om je persbericht nieuwswaardig te maken. Als opgeleid journalist en verslaggever van verschillende landelijke en regionale nieuwsmedia zit het ‘journalistieke denken’ in mijn genen. Ik herken nieuwswaarde en weet wat potentiële lezers interesseert. Daarnaast heb ik de afstand die soms nodig is om objectief naar een verhaal te kijken. Hierdoor kan ik jouw commerciële input vertalen naar interessante artikelen voor een groot publiek. Daardoor wordt de kans op media-aandacht een stuk groter.
Aandacht voor jou
Ik heb tijdens het schrijven van persberichten veel aandacht voor jou en jouw identiteit. Jij bent uniek en daarom moet het persbericht dat ook zijn. Ik verdiep me oprecht in je organisatie en verwerk je identiteit op verschillende manieren in de tekst. Zo breng ik naast nieuwswaarde ook relevante (strategische) waarden terug en hanteer ik een tone-of-voice die past bij jouw organisatie. Daarnaast verdiep ik me in de behoeften en wensen van de doelgroep, zodat het persbericht ook commercieel effect heeft.
Een persbericht laten schrijven: hoe werkt het?
Om een ijzersterk persbericht op maat te kunnen schrijven zijn een paar stappen noodzakelijk. Ik zet ze even voor je op een rij:
- Aanleveren schriftelijke input
Ik vraag je van tevoren om mij schriftelijke informatie toe te sturen. Zo kan ik me verdiepen in het onderwerp, de doelgroep, relevante media en jouw organisatie. - Interview
Soms is de schriftelijke input voldoende, maar in de meeste gevallen volgt een persoonlijk of telefonisch interview. Ik stel hierin de vragen die een journalist stelt. Wat maakt jouw verhaal het vermelden waard? Waarom zit de wereld hierop te wachten? - Schrijven
Op basis van de informatie uit het interview en de tekst schrijf ik een concept persbericht. Hierna verwerk ik direct eventuele aanvullingen of aanpassingen tot er een kant-en-klaar persbericht in je postvak ligt. - Verspreiden
Ik adviseer je bij het selecteren van relevante media. Zo bereikt jouw persbericht de mensen die je wilt bereiken.
- Aanleveren schriftelijke input
De kosten
De kosten van een persbericht zijn afhankelijk van de complexiteit van het onderwerp, de hoeveelheid input en de benodigde snelheid van levering. Wanneer ik een goed beeld heb van deze zaken zal ik een vaste prijs voorleggen. Meestal ligt deze tussen de €200 – €300 (excl. BTW).
Bekijk mijn projecten
Wil je meer weten over mij als tekstschrijver en journalist? Bekijk dan welke verhalen ik schrijf, voor welke bedrijven ik werk en hoe andere opdrachtgevers over mij denken. Je vindt een uitgebreid overzicht van mijn verhalen en persberichten bij mijn recente werk.
Meer weten?
Wil jij een professioneel persbericht laten schrijven door een tekstschrijver met journalistiek bloed en wil je weten of ik iets voor je kan betekenen? Bel, mail of stuur een bericht en hopelijk is dat het begin van een mooie samenwerking.