Interview Agrovision

Hun pand staat verscholen in een hoekje van de Keulenstraat. Hun naam zal bij weinig Deventenaren een lampje doen branden. Toch is Agrovision hard op weg een wereldspeler te worden met agrarische software. Een interview met directeur Karel Heijink voor het MKB Magazine.

Interview

Agrovision: verborgen parel in Deventer

Agrovision zal bij weinig ondernemers een belletje doen rinkelen. Toch zit het al 28 jaar in Deventer, heeft het 120 werknemers, is het bedrijf marktleider in Nederland in software voor agrariërs en is het wereldwijd actief. Een verborgen parel aan de Keulenstraat. “Over tien jaar zijn we marktleider in Europa.’’

Verstopt

Agrovision-directeur Karel Heijink laat even op zich wachten na de lunchpauze. “Sorry, we waren druk in discussie over de gebeurtenissen in Parijs’’, verontschuldigt hij zich. “Dat soort dingen houdt me altijd bezig.’’

De kantine zit bomvol. 120 medewerkers komen elke dag vanuit de wijde regio naar het uiterste hoekje van de Keulenstraat in Deventer om de succesvolste softwareontwikkelaar voor agrariërs van Nederland nog succesvoller maken.

“Over tien jaar wil ik marktleider zijn van Europa”

Het is even zoeken naar het kantoorpand. Vanaf de A1 is het prima zichtbaar, vanaf het industrieterrein lijkt het verborgen. Toch is er geen enkele reden om het gebouw weg te stoppen. Tussen alle halflege kantoorgebouwen is het pand van Agrovision goed gevuld.   “Op de verdieping hierboven zitten de ontwikkelaars en daarboven de grootste groep: de klantenservice. Dat is misschien wel de belangrijkste afdeling’’, zegt Heijink in zijn kantoor.

Of hij het vervelend vindt dat Agrovision niet zo bekend is in Deventer? “Nee, dat is logisch. Wij zijn actief in de buitengebieden. Toch is het wel leuk om zo nu en dan te laten zien welke mooie bedrijven er in Deventer zijn. Er zijn genoeg parels hier en wij zijn er één van.’’

Agrarische software

Agrovision maakt software die agrarische bedrijven ontlast in de financiële en technische administratie. Dat houdt in dat ze boekhoudprogramma’s ontwikkelen, maar ook slimme systemen die pluimvee-, varkens-, of melkveehouders en telers voorzien van een schat aan informatie over hun producten. Zo weet je welke koe goed presteert bij de melkrobot, of welke varkens nodig naar de kraamkamer moeten.

“Mijn doel is Agrovision Koninklijk maken. Om 100 jaar te kunnen bestaan moet je het bedrijf blijven ontwikkelen. Niet alleen je producten, maar ook je markt’’

In Nederland werken zo’n 15.000 agrariërs met software van Agrovision. De informatie die daar wordt opgedaan wordt gebundeld voor 150 grote agribusinessconcerns. “Hierdoor zijn de grote organisaties in staat agrariërs te adviseren. Door informatie uit de praktijk te gebruiken kan er veel kennis worden gedeeld. Dit levert bijvoorbeeld op dat er minder kunstmest wordt gebruikt en het antibioticagebruik bij veehouderijen wordt teruggedrongen’’, legt Heijink uit. “Het is dus ook maatschappelijk gezien erg interessant. Consumenten zijn kritischer geworden op landbouwproducten; deze ontwikkelingen komen ten goede aan de betrouwbaarheid.’’

Een ander voorbeeld is het terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw.  “Onze software meet heel plaats-specifiek waar zich onkruid bevindt op de akker. Hierdoor hoeft niet alles bespoten te worden, maar kan dit heel gericht gebeuren. Dat levert betere producten op.’’

Marktleider

Heijink noemt de ene na de andere ingenieuze oplossing. En dan te bedenken dat hij 28 jaar geleden op een IBM computer met een harde schijf van 10 MB en MS DOS zijn eerste softwareprogramma’s maakte. “En wij dachten toen al, hoe krijgen we die harde schijf ooit vol?’’, lacht hij nu. “We hebben in die eerste jaren dan ook veel hardware verkocht. Weinig mensen hadden dat toen. Nu verkopen we geen hardware meer. De ontwikkeling is snel gegaan en wij zijn daarin meegegaan.’’ Dat maakte Agrovision tot marktleider in Nederland. Een mooie prestatie, waar ze trots op zijn aan de Keulenstraat. Toch is het slechts het begin.

Koninklijk

Heijink staat op en loopt naar de wereldkaart aan de muur. “Mijn doel is om Agrovision Koninklijk te maken. Om 100 jaar te kunnen bestaan moet je het bedrijf blijven ontwikkelen. Niet alleen je producten, maar ook je markt.’’ Waarom hij bij de wereldkaart staat? “Op de plek van deze kaart hing jarenlang een kaart van Nederland. Daardoor leek Nederland heel groot, maar dat is het niet. Daarom hangt hier nu een wereldkaart. Daar gaan we heen: de wereld in.’’

“Onze software meet heel plaats-specifiek waar zich onkruid bevindt op de akker. Hierdoor hoeft niet alles bespoten te worden, maar kan dit heel gericht gebeuren. Dat levert betere producten op’’

Agrovision heeft een eigen afdeling in België en heeft distributeurs in Rusland, Spanje, China, de VS, Brazilië en Zuid-Afrika. Heijink roert zich dus al flink op de internationale markt. “Maar tachtig procent van de inkomsten komt nog uit Nederland. Over tien jaar wil ik marktleider zijn van Europa. Niet via distributeurs, maar met eigen afdelingen in Europese landen. Dan moet minimaal vijftig procent van de inkomsten uit het buitenland komen.’’

“Doe waar je goed in bent”

Hoe verovert een bedrijf uit Deventer zo gemakkelijk de wereld? “Omdat wij actief zijn in een nichemarkt. We verpakken onze omvangrijke agrarische kennis in software. Zowel landbouwkundig als technologisch. We werken met 120 hoogopgeleide mensen. We weten waar we goed in zijn. Zolang je weet waar je goed in bent en je daarop blijft focussen word je een succesvolle ondernemer.’’

Krachten bundelen

De komende jaren zullen voor Heijink in het teken staan van acquireren in het buitenland. En toch besloot de geboren Gorsselnaar kort geleden om lid te worden van MKB Deventer. En dan hebben we nog niet eens gezegd dat hij bestuurslid is van de Deventer Kring van Werkgevers (DKW). Echt veel klanten zal zijn lidmaatschap hem niet opleveren. Waarom dan toch het lidmaatschap?

“Klantenwerving is bij die keuze niet van belang. Allereerst heb ik veel respect voor de manier waarop MKB Deventer bezig is. Ze zijn een actieve vereniging, hebben groot draagvlak bij hun leden en brengen verbinding. DKW en MKB hebben veel overlappende belangen. We hebben duurzaamheid en economische ontwikkeling die beide aangaan. Hoe creëren we banen en hoe krijgen we de bedrijventerreinen weer vol? We moeten de krachten bundelen om vooruit te komen. Deventer is een mooie stad waar ik al 28 jaar met veel plezier werk, daar wil ik graag wat voor betekenen. Bovendien is het mooi om van anderen te leren. Ik hoop dat ik ondernemers met mijn verhaal kan inspireren.’’