MKB Deventer gaat voor e-commerce

Deventer werd in 2014 door Google verkozen tot E-commercestad van Overijssel. Leuk. En nu? Als het aan MKB Deventer ligt: de samenwerking tussen E-commercebedrijven verbeteren. Hoe? Dat lees je in dit verhaal.

Interview

E-commercebedrijven van Deventer, verenig u

Deventer barst van het E-commercetalent. Op de bedrijventerreinen huizen tientallen ICT’ers, zoekmachinemarketeers, logistiek dienstverleners, webbouwers, noem maar op. Daarom wil MKB Deventer dit jaar een projectgroep E-commerce opzetten. Deskundigen die elkaar en anderen vooruit helpen.

Enthousiasme

Het was een behoorlijk volle zaal, vijf jaar geleden in Boode. MKB’ers klapperden met hun oren bij de verhalen van Henk Meijerink van Mybusinessmedia. ‘Hoe kom je hoger in de Googlelijsten?’ was het thema. Meijerink pikte een cadeauwinkelhouder uit het publiek en toonde met een klein onderzoekje aan hoe ze 20.000 potentiële klanten op haar website kon krijgen. Voor een paar tientjes in de maand. Meijerink had daarna een drukke avond.

Maar dat is vijf jaar geleden. E-commerce is een wijdverbreid begrip geworden. Toch worstelen veel ondernemers met de juiste toepassing ervan. Waar heb je nou een websitebouwer voor nodig? En als je een top-website hebt, wie legt je dan uit hoe je klanten binnenhaalt? En wie zorgt voor online advertenties? En stel dat je webwinkel geweldig draait, wie verzorgt dan voordelig de logistiek?

E-commercestad

Al deze bedrijven zijn in Deventer aanwezig. Sterker nog, we hebben juist uitzonderlijk veel e-commercekennis onder onze leden. Niet voor niets benoemde Google Deventer vorig jaar tot e-commercestad van Overijssel. “Heel bijzonder, maar erg onderbelicht gebleven. Die verkiezing heeft ons wel getriggerd. We zijn met de gemeente om tafel gegaan. We maakten een plan maken waarmee we Deventer een echte E-commercestad konden maken’’, zegt Marco Kok.

Deventer.info

Een onderdeel van dat plan is het opzetten van de website www.deventer.info in samenwerking met de VVV. “Elke winkel en horecagelegenheid uit de gemeente Deventer wordt op deze website genoemd en kan zijn eigen producten of diensten presenteren in de collectieve webwinkel onder de naam ‘Winkelen in Deventer’. Als dit helemaal staat is het uniek in Nederland’’, zegt Marco Kok.

“Bezoekers (toch zo’n 200.000 per maand) kunnen op de website zien wat ze in Deventer kunnen doen. Tegelijkertijd hebben ze een overzicht van wat er te koop is. Ze kunnen online bij alle winkels bestellen en bij één kassa betalen. Dit geld wordt automatisch verdeeld.”

Een digitale winkelstraat dus. “In uniforme stijl”, vervolgt Marco. “Met dagelijks andere producten en professionele foto’s. Folders over de stad vliegen over de toonbank bij de VVV. Er is animo voor producten uit Deventer. Zowel van mensen uit de regio als toeristen. Daar moeten we online gebruik van maken.’’

Deze maand starten de eerste 15 ondernemers in de webwinkel. Het aantal aanmeldingen staat al op 120 en stijgt gestaag. “Het is toch straks geen keuze meer? Daar doe je toch gewoon aan mee?”, stelt de aangeschoven fotograaf Harm-Jan Bronsvoord een retorische vraag.

 Vouchers

De gemeentelijke subsidie stelde MKB Deventer ook in staat MKB-bedrijven de kans te bieden zich voordelig te laten ‘SEO-scannen’ door specialisten met de E-commercevouchers. Voor 100 euro krijgen je inzicht in de online vraag naar jouw producten en diensten, de online concurrentie en krijg je advies over hoe je jouw product of dienst slim kan verkopen. Normaal gesproken kost dit ongeveer 400 euro. Er zijn nog 25 vouchers te koop!

Bijeenkomsten

De voucherregeling kan ondernemers die onbekend zijn met de mogelijkheden van E-commerce in contact brengen met deskundigen. Dat is stap één. Een andere belangrijke stap voor MKB Deventer is juist de deskundigen onderling in contact te krijgen.

“Vroeger verzorgde een webbouwer vrijwel alles’’, schetst Thijs Beekman een tijdsbeeld. “Maar nu zitten er zo veel facetten aan succesvol online ondernemen dat deskundigen elkaar nodig hebben. Eén bedrijf is fantastisch in het implementeren van techniek, terwijl een ander het kan vertalen naar heldere taal voor medewerkers. Het ene bedrijf kan er voor zorgen dat klanten naar je webwinkel komen, een ander bedrijf kan zorgen dat al je bestellingen op tijd aankomen. Al deze bedrijven kunnen elkaar aanvullen en versterken.’’

Daarom werd op 10 december vorig jaar de eerste E-commercebijeenkomst georganiseerd in het voormalig pand van Fidder en Löhr. De Deventer softwaregigant Topicus presenteerde zich die avond. “Waar we veertig bezoekers hadden verwacht kwamen er bijna honderd. Mensen moesten op de gang staan. Dat zegt dat er veel interesse is in e-commerce. Al die geïnteresseerden moeten we samenbrengen’’, zegt Marco. In maart volgt de tweede e-commerce netwerkavond bij Martens Logistiek.

Exportborrels

Jouw kleding kan zo maar in de smaak vallen in Duitsland,jouw koffie kan gigantisch populair worden in Frankrijk of jouw softwarepakket is perfect voor boeren in Brazilië. MKB Deventer wil Deventer bedrijven stimuleren om te exporteren. De wereld is kleiner geworden door internet. E-commerce speelt een belangrijke rol in internationalisering. Daarom zal het regelmatig als thema terugkomen op exportborrels. Laagdrempelige bijeenkomsten, waar op een pragmatische wijze wordt uitgelegd hoe je jouw bedrijf over de grens kunt brengen.

Projectgroep

“Het doel van de bijeenkomsten is ook om in 2015 een projectgroep samen te brengen van ondernemers met verschillende expertises in de e-commerce”, zegt Thijs Beekman. “De leden moeten niet lid worden om hun omzet te vergroten, maar om samen met collega’s een kennisgroep te vormen.’’

Deze groep kan in 2016 cases behandelen van collega-ondernemers in Deventer. “Dat kunnen heel specifieke problemen zijn, maar ook wilde plannen’’, zegt Marco. “Er zijn genoeg ondernemers die een ‘gamechanger’ willen worden. Een mooi voorbeeld daarvan is Drukwerkdeal. Marco Aarnink is iemand die de markt compleet overhoop gooit met een innovatief idee. Er zijn genoeg ondernemers met dezelfde ambitie, maar zonder de E-commercekennis om het uit te voeren. Die projectgroep kan door zijn deskundigheid andere ondernemers mogelijkheden bieden. Of de groep bedenkt samen een creatief concept waar ze vervolgens zelf interessante ondernemers bij zoeken.’’