Idealistische wind waait door Klein Beernink

Voor het MKB Magazine interview ik ondernemers uit Deventer en omstreken. Soms over hun diensten, soms over producten en soms over een verhuizing. Heel soms willen ze gewoon hun levensinstelling delen. Dat laatste was het geval bij de gebroeders Klein Beernink. Uit het MKB Magazine van april 2014.

Interview/portret

Idealistische wind waait door Klein Beernink

De broers Bart en Tom Klein Beernink traden in januari toe tot de directie van het familiebedrijf. Levensgenieters, wars van machtswellust, met een eigen visie: “Geld is slechts de benzine om ons doel te bereiken. Ons doel is om de wereld een klein beetje mooier te maken.’’

Tekst: Luuk Talens  Fotografie: Renate la Poutré

Bart en Tom Klein Beernink, ze ogen niet als twee directeuren van één van de oudste bedrijven uit Deventer. Hip gekleed, geen jasje –dasje, geen gewichtig taalgebruik. Twee totaal verschillende karakters, met hetzelfde doel: Klein Beernink een bedrijf maken waar iedereen wil werken. “Tom is de man op de voorgrond, ik blijf liever achter de schermen’’, zegt Bart. “Doordat onze karakters zo verschillen, maar we wel hetzelfde willen vullen we elkaar goed aan.’’

Het is een opmerkelijk stel. Beide maakten geen studie af. Tom is een begenadigd gitarist en toetsenist (tegenwoordig combineert hij beide in het duo Hip & Hanneke) en werkte in loondienst in de schoonmaak, de zorg en de verkoop. Bart had administratieve baantjes bij verschillende bedrijven. Recentelijk, in voorbereiding op hun toetreding tot de directie van het familiebedrijf, sloten ze beide een thuisstudie management af.

Het lijkt een compleet logisch verhaal dat de vijfde generatie Klein Beernink zich meldt in de top van het bedrijf. Voor de broers zelf ligt dat anders.  “Ik heb 27 jaar volgehouden dat ik nooit bij Klein Beernink zou gaan werken. Ik wilde muziek maken’’, zegt Tom. “Maar toen kwam toch dat besef: wat wil ik eigenlijk? En toen was het toch bij Klein Beernink werken.’’

Voor Bart was het al wel iets duidelijker. Vanaf zijn zestiende scharrelde hij rond in alle geledingen van het bedrijf dat officieel nog op naam van zijn vader staat. Hebben ze niet te weinig kennis opgedaan? “Tsja, wat is een opleiding? Wij hechten meer waarde aan het leren uit de praktijk en praktijkervaring hebben we genoeg. Je moet je interesses volgen en doen waar je in gelooft. Dat doen wij.’’

De gebroeders Klein Beernink willen mensen gelukkig maken. In de breedste zin van het woord. Dat begint met het loslaten van regeltjes. “Bij ons hoef je niet 8 uur per dag op kantoor te zijn, als het werk maar afkomt. Vinden we het een probleem als iemand onder werktijd op Facebook zit? Nee, want hij zal thuis ook wel eens offertes versturen’’, zegt Bart.

Zijn broer vult aan: “Mensen hebben meer talenten dan die ene functie die ze vervullen. Onze werknemers krijgen de vrijheid om aan te geven of ze een andere functie willen. We geven ze het vertrouwen om investeringen te doen en ideeën te opperen. We zijn een familiebedrijf. En wat kan je bij familie? Alles zeggen wat je denkt. Die sfeer willen we ook in ons bedrijf realiseren. We hebben de boekhouding open gesteld. Zo creëren we draagvlak en willen we het stressniveau omlaag brengen en het geluksgevoel omhoog. We hebben 35 medewerkers. Hoe mooi is het als die 35 medewerkers elke avond vrolijk terugkomen bij hun gezin? Dat komt ook de gezondheid ten goede.’’

Een gezonde, opgetogen en betrokken groep werknemers. Dat wil elk bedrijf. Daarom willen de broers dit ook bij hun klanten realiseren. Klein Beernink is gespecialiseerd in kantoorinrichting en gebruiksgoederen, ICT-oplossingen, en documentbeheer (printers, digitale archieven).

Daarnaast verkopen ze ook relatiegeschenken. “Een bedrijf draait het beste met korte lijnen, een goed gekozen inrichting, het juiste materiaal en natuurlijk goede ICT . Wanneer je een werkruimte optimaal wilt inrichten kunnen wij alles bieden. Bij ons is het one stop shopping. De techniek moet in dienst staan van de gebruiker en niet andersom. Wij bieden de klant een totaalpakket zodat ze optimaal kunnen functioneren.’’ Met deze instelling kijken de jonge directeuren ook vast vooruit: “We willen in de toekomst ons pakket uitbreiden met opleidingen en cursussen. Alles om problemen in een organisatie te kunnen oplossen.’’

Wie aan de gemiddelde ondernemer vraagt wat het uiteindelijke doel is van zijn onderneming krijgt geregeld als antwoord: geld verdienen. Bij de gebroeders Klein Beernink niet. “Geld is de benzine die je nodig hebt om je doel te bereiken. Ons doel is om de wereld, ook al is het maar een klein beetje, mooier te maken.’’