Marco Aarnink: de student die miljonair werd

Interview

‘Ik ben graag de lachende voorman van een grote polonaise’

Deventenaar Marco Aarnink (30) werd door zijn Drukwerkdeal.nl in tien jaar tijd multimiljonair. Wie is dit wonderkind en wat maakte hem zo succesvol?

De landelijke omgeving straalt een serene rust uit. Jack Russel Boris sjokt door de tuin, een tractor maait het gras in het naastgelegen weiland. We zijn in Bathmen, een dorp naast Deventer. De toegangspoort schuift automatisch open en een grindpad leidt naar een prachtige woonboerderij. Voor de deur glimt een Porsche Cayenne. In de garage staat de échte trofee: de Porsche 911 Turbo. Marco Aarnink zit aan een grote ronde tafel in een landelijk ingerichte eetkamer.

De zon schijnt over de weilanden, in de verte ruisen de auto’s over de A1. “Oh shit’’, roept Aarnink, hij springt op en sprint naar buiten. Hond Boris heeft het op een haas voorzien, die vlucht richting maaimachine. Hij krijgt de Jack Russel op tijd te pakken. Morrend zet hij het eigenwijze beest in de keuken.

“Mensen die iets van me willen blokkeer ik vrij snel, maar ik kan het wel waarderen als mensen oprecht geïnteresseerd zijn in mijn verhaal’’

Voor me zit een man die in tien jaar tijd 24 miljoen bij elkaar verdiende, met nog wat fijne regelingen die doorlopen. De nummer 8 van de Junior Quote 500, jurylid van SBS6-programma Het Beste Idee van Nederland, de winnaar van de LOEY Award voor beste online ondernemer 2014, de FD Gazelle aanstormend talent Award 2012, de finalist van Marketeer of the Year 2015, de finalist van Ernst&Young Entrepreneur of the Year 2011 en dan laten we de prijzen die zijn bedrijf won nog even buiten beschouwing. Aarnink is een soort beroemdheid in Deventer en omstreken. Hoe hem dat bevalt? “Hmm, van die bekendheid merk ik niet zoveel, want ik ben ook niet iemand die daar van geniet. Ik ga niet een fles champagne staan leegspuiten zeg maar. Ik rijd met de 911 het liefst richting het westen, niet hier. Dan zie ik ze al weer kijken van ‘daar heb je hém weer’. De één vindt je te hard rijden, de ander vindt je decadent. Ik blijf het liefst buiten de spotlights.’’

“Ik rijd met de 911 het liefst richting het westen, niet hier. Dan zie ik ze al weer kijken van ‘daar heb je hém weer’. De één vindt je te hard rijden, de ander vindt je decadent”

Het is een nadeel van wonen in een dorpse stad als Deventer, maar Aarnink houdt van de stad. “Het heeft ook wat. Ik ken veel mensen lang en goed. Ik heb hier mijn vriendengroep die ik al sinds mijn jeugd ken en ook mijn vriendin kende ik al toen ik nog ‘Marco op de markt’ was. Zij vormen een stabiele basis en dat bevalt me goed. Ik ben niet veranderd door het geld. Mensen die iets van me willen blokkeer ik vrij snel, maar ik kan het wel waarderen als mensen oprecht geïnteresseerd zijn in mijn verhaal.’’

Van gordijnenverkoper naar marktleider

Dat verhaal is Drukwerkdeal.nl. Dé revelatie in de drukwerkwereld en pionier in de e-commerce. Het avontuur begon in 2005 op, hoe cliché, een zolderkamer van een hoekhuis in een keurige jaren ’80 wijk in Deventer. De 20-jarige Aarnink, zoon van een vrachtwagenchauffeur en een coupeuse, studeerde Small Business en had een bijbaan bij de gordijnenverkoper op de markt. Geen kind uit een ondernemersgezin dus, maar wel geboren met een gezonde portie nieuwsgierig- en vasthoudendheid.

“Mijn baas vroeg me wat visitekaartjes te laten drukken. Overal waar ik keek betaalde ik 150 euro voor een paar visitekaartjes. ‘Dit kan toch niet kloppen?’, dacht ik. Ik heb wel honderd mails gestuurd naar drukkerijen in Nederland, België en Duitsland. Uiteindelijk vond ik één klein drukkerijtje vlak tegen de Poolse grens in Duitsland. Daar kon het voor 50 euro, maar moest ik wel zes weken wachten. Ook dat vond ik vreemd, dus ik ben erheen gegaan.’’

”We werden gezien als die jonge gasten die de markt kapot maakten. We werden constant op de korrel genomen door onze concurrenten. Fantastisch.”

De Duitse drukker hanteerde een aparte manier van drukken. Hij vulde een vel papier met honderden verschillende visitekaartjes. Eén visitekaartje per klant. En dit dan met 500 vellen, zodat iedereen 500 visitekaartjes had. De winst: de drukkosten werden verdeeld over alle klanten, waardoor het voor de klant twee derde goedkoper werd. “Slim, maar om het sneller te kunnen leveren dan in zes weken was het zaak zoveel mogelijk klanten te verzamelen. Zo werd Drukwerkdeal.nl geboren.’’

Het volledige interview met Marco Aarnink lees je hier