Met Guts & Gusto vertrekt een trendsetter uit Deventer

Kledingzaak Guts & Gusto verdwijnt uit Deventer. Zonde voor de stad. Het betekent een gat in de Lange B., maar ook het vertrek van een E-commercegenie.

Interview

Met Guts & Gusto vertrekt een trendsetter uit Deventer

Henrike ten Voorde bouwde haar Guts en Gusto in Deventer uit tot een succesvolle kledingwinkel. Haar toekomst ligt echter in Arnhem. En daarna in Duitsland. En België. En Frankrijk en Engeland. Haar geheim? Het wereldwijde web. “Deventer ondernemers, richt je op social media.’’

Er ging een verbaasd gemompel door de zaal van de Vrije Universiteit in Amsterdam in de zomer van 2007. Een zojuist afgestudeerde criminologe schetste haar toekomstplannen: een sieradenzaak beginnen in Oldenzaal. Die criminologe was Henrike ten Voorde. En de keuze die ze maakte was de beste die ze ooit zou maken. Het ondernemen bleek de 25-jarige Twentse wel te liggen.

De sieradenzaak Guts en Gusto (ballen en smaak)draaide goed, kreeg een tweede pand in Enschede en  transformeerde daar tijdens de crisis in een kledingzaak. “Ik merkte dat de markt voor vrij dure sieraden instortte, dus ik heb me op betaalbare kleding gericht. Dat ging goed.’’

“Over tien jaar wil ik een winkel in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk hebben. En dan ook maar in Engeland.’’

Ze landde vijf jaar geleden in Deventer. Hier groeide de zaak uit tot een succesverhaal. “Ik heb constant nieuwe kleding. Ik rij elke week naar Parijs om in te kopen. Zo blijven we vernieuwen.’’ Dat leverde haar een flinke groep vaste klanten op die van heinde en verre naar Deventer komen. Dat is echter niet het enige. Waar Guts en Gusto echt het verschil maakt is op internet. In drie jaar tijd verzamelde Ten Voorde zo’n 50.000 likes op Facebook, 5000 volgers op Instagram en 86.000 views per maand op de webshop, met zo’n 50.000 unieke bezoekers.

“Ik ben in 2011 begonnen met een eigen Facebook-pagina. Vanuit mijn privé-vrienden kreeg ik wel wat likes, maar het begon langzaam. Toen ik besloot regelmatig nieuwe berichten te plaatsen begonnen de volgers echt snel te komen. Berichten werden geliked, gedeeld en er werd op gereageerd. Nu plaats ik vier keer per dag iets op Facebook.”

Het resultaat: 1300 likes per week erbij. De teller staat inmiddels op 50.000. Ervan uitgaande dat al die likers zo’n 300 vrienden hebben, dan betekent dat een verspreidingsgebied van 15 miljoen mensen. Zo werkt de rekensom natuurlijk niet helemaal, maar dat het er meer zijn dan de lezers van dit artikel is duidelijk.

Achterin de zaak staan twee grote lampen voor twee op elkaar gestapelde pallets. Een geïmproviseerde fotostudio voor foto’s voor de webshop en de sociale media. “Eerst deed ik het in een leeg appartement verderop, dat was beter. Maar het appartement werd verhuurd en ach, dit voldoet.’’

“Met alleen een winkel ga je het niet meer redden. Ik zou tegen alle winkeliers willen zeggen: richt je op social media”

Het is een beetje behelpen in de winkel aan de Lange Bisschopsstraat. “We hebben weinig ruimte, dus ik wilde graag een groter pand.” In Deventer het liefst, want ze is wel een beetje verknocht geraakt aan de stad. “Maar er was geen goede, grotere ruimte te vinden die ook nog te betalen was. De huren zijn hier heel hoog.’’

En dus vertrekt Guts en Gusto, een kledingwinkel die jaarlijks duizenden meisjes en vrouwen naar Deventer trekt, naar Arnhem. Daar is een ruimte van 300 m² te huur, hartje centrum, naast H&M en HEMA. “Een stad die het nog aardig doet bij het winkelend publiek. En het is dicht bij Duitsland’’, zegt Ten Voorde.

En dat laatste is belangrijk voor de 32-jarige onderneemster. Ze heeft gemerkt dat er bij de oosterburen genoeg animo is voor haar ‘stoere, maar vrouwelijke’ kleding. “We verkopen via de webshop aardig wat in Duitsland, dus daar zie ik kansen. Duitsers houden echter van persoonlijk contact. Ze willen een Duitser die ze te woord staat. Daarom ga ik een van oorsprong Duitse stagiaire aannemen.’’

“In Deventer was geen goede, grotere ruimte te vinden die ook nog te betalen was. De huren zijn heel hoog.’’

Daarnaast lijkt uitbreiding naar de zuiderburen een gemakkelijker stap. “Die lijken meer op Nederlanders. In hun kledingstijl en in hun manier van kopen. We hebben veel Belgische klanten. Ze komen zelfs speciaal voor ons naar Deventer.’’ Als het aan Ten Voorde ligt wordt de verhuizing naar Arnhem de eerste stap naar een imperium. “Over tien jaar wil ik een winkel in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk hebben. En dan ook maar in Engeland.’’

Voor de winkeliers in de binnenstad van Deventer ziet Ten Voorde het somber in. “Het wordt er niet gemakkelijker op. Met alleen een winkel ga je het niet meer redden. De oplossing ligt op internet. Maar niet alleen bij een goede website. Ik zou tegen al die winkeliers willen zeggen: richt je op social media. Bouw eerst aan je bekendheid voordat je voor veel geld een website laat bouwen.’’

Ten Voorde leert ook zelf door. Facebook draait goed, Instagram ook, Twitter is voor haar niet echt belangrijk en Pinterest moet nog wat landen in Nederland. “Maar ik zie wel de populariteit van de videobloggers op YouTube. Daar zijn wij ook mee bezig, al is het nog niet online. Daarnaast ben ik zelf ook blogs aan het bijhouden. Je moet toch nieuwe dingen proberen.’’