Portret Senzora

In de lijst ‘toonaangevende Deventer bedrijven’ mag Senzora niet ontbreken. De crisis dwong de zeep- en snoepfabriek toch eens verder te kijken dan Nederland. Voor de rubriek Werken aan Werk voor De Stentor: een portret van Schoemaker en Zonen Raamstraat.

Portret

Waspoeder gaat nu naar Dubai

Bij waspoeder en snoep denkt de Deventenaar: Senzora. Een bescheiden familiebedrijf gevangen in een strijd tussen de multinationals. De toekomst lijkt echter ook voor hen buiten Nederland te liggen.

Deventer –Senzora zeeppoeder. Dit waschmiddel maakt de witte goederen als sneeuw zoo wit en tast zelfs de fijnste kleuren niet aan. Voor de wasch is het dan ook het beste middel.” Staat in een krantenadvertentie van omstreeks 1917 te lezen. Sense & Sensibility predikt Schoemaker en Zonen Raamstraat (SenZoRa) tegenwoordig op de website.

Er is in de kern niet veel veranderd bij het Deventer familiebedrijf. Het maakt na 138 jaar nog steeds wasmiddelen. In 1917 kwamen daar de beroemde snoephartjes en pepermuntjes bij en die maken ze nog steeds. Ook is het bedrijf officieel nog in handen van de familie Schoemaker. Zo was het en zo is het. Toch zegt Sense & Sensibility wel iets. Senzora gaat internationaal.

,,Onze export is in tien jaar enorm gegroeid. In 2000 exporteerden we nog  bijna geen producten. Nu is het bijna zestig procent van onze omzet.”

De stap naar de grote wereld is enigszins gedwongen. Senzora maakt de huismerkwaspoeders voor vrijwel alle grote retailketens in Nederland. En daarin is het afgelopen decennium veel gebeurd. ,,De waspoedermarkt is in tien jaar tijd gehalveerd. Wij maken waspoeder, die werken altijd nog het beste, maar de consument blijkt het gemakkelijker te vinden om vloeibare wasmiddelen te gebruiken’’, zegt Ton van der Riet, algemeen directeur. ,,Bovendien besloot Albert Heijn in 2003 een prijzenoorlog te starten. Toen moesten wij efficiënter gaan werken om concurrerend te blijven. In de huidige crisistijd is de consument ook bewuster gaan wassen om de elektriciteitsrekening laag te houden. Minder wasmiddel, lagere temperaturen. Dat hakte er allemaal in.’’

En dus werd de horizon verbreed aan de Sluisstraat.  ,,Onze export is in tien jaar enorm gegroeid. In 2000 exporteerden we nog  bijna geen producten. Nu is het bijna zestig procent van onze omzet. We exporteren door heel Europa, maar ook in het Midden-Oosten. Vooral in Oost-Europa en de Arabische landen was waspoeder een luxeproduct dat het grootste deel van de bevolking zich niet kon veroorloven. Nu kunnen steeds meer mensen dat betalen.’’ In de spreekruimte staat een grote vitrine met allerlei waspoeders.

,,De productie suikerwaren is een relatief kleine operatie en datis het mooie van een familiebedrijf. Dit vinden we nog steeds  leuk om te maken, maar rijk worden we er niet mee.”

De etiketten variëren van Nederlands tot Arabisch en van Frans tot Zweeds. Het betekende voor Senzora dat er ook in crisistijd geen grote reorganisaties of ontslagrondes moesten worden doorgevoerd. Het aantal werknemers is al jaren stabiel 95 en zelfs in de laatste zware jaren voor de Nederlandse economie zit men qua winstgevendheid aan de goede kant van de medaille.

Welke kant gaat het bedrijf dan nu op? Ontwikkelt Senzora zich na 138 jaar alsnog tot grote multinational? Dat valt wel mee. De ambitie om mastodonten Unilever(OMO) en Procter & Gamble (Ariël, Dash, Dreft) van hun troon te stoten is er niet. ,,We willen wel een belangrijke rol in Europa spelen op het gebied van huismerken. Niet alleen door kwaliteit te leveren, maar vooral een familiebedrijf te blijven. Dat betekent aan de lange termijn denken, de communicatielijnen kort houden en betrokkenheid bij de medewerkers bevorderen.’’

Misschien ligt de toekomst wel in het snoepgoed? Van der Riet lacht een beetje. ,,De productie suikerwaren is een relatief kleine operatie en datis het mooie van een familiebedrijf. Dit vinden we nog steeds  leuk om te maken, maar rijk worden we er niet mee. De verhouding in omzet tussen waspoeder-snoep is ongeveer 85 procent om 15 procent.”

Hoe lang nog Senzora?

Lange tijd was Jan Jozef Schoemaker de spreekbuis van Senzora. Hij heeft nog steeds samen met zijn broer Pieter alle aandelen in handen, maar er is geen Schoemaker meer écht actief in het bedrijf. Komt er een einde aan de Schoemakerdynastie? ,,Jan Jozef heeft nog twee dochters. Die hebben tot nog toe niet bij het bedrijf gewerkt anders dan vakantiewerk en stages, maar wie weet. Misschien niet actief, maar mogelijk alleen als aandeelhouders?’’, aldus Van der Riet.

Dit artikel werd gepubliceerd in De Stentor Deventer