Zomerserie: de veerpontjes

In de zomerserie ‘Salland in Bedrijf’ van De Stentor Salland stond de schijnwerper op bedrijven uit de regio. Hoe zijn ze ontstaan? Wat doen ze? En waarom bestaan ze nog? Deze keer: de veerpontjes in Olst en Wijhe.

Portret

IJsselveren voorlopig niet weg te denken

CRISIS? STAGNERENDE MARKTEN? STRENGERE WETGEVINGEN? PRIJZENOORLOGEN? DE IJSSELPONTEN HEBBEN NERGENS ECHT LAST VAN GEHAD. ,,ZO LANG ZE GEEN BRUG BOUWEN BLIJVEN DE INKOMSTEN STABIEL.’’

Olst/Wijhe – Twee dames op leeftijd wachten met hun fiets keurig achter de streep bij Het Olster Veer. Als het pontje aanlegt lopen ze het dek op. Een groep andere fietsers, een motor en drie auto’s volgen. Ze worden verwelkomd door een blonde student werktuigbouwkunde die hen kaartjes verkoopt.

Het kost ze een euro. Hendrik Schuitema (48) zit tevreden achter de hendels. ,,Hoe veel zijn het er? 30? Dat is dan weer dertig euro.’’ En dat met 200 tochtjes per dag. Dat klinkt als prima inkomsten. ,,Dat valt mee hoor. ’s Avonds vaar ik ook vaak genoeg over om één auto op te halen. In de zomer zijn de inkomsten best goed, maar in de winter hebben we ook genoeg matige dagen’’, zegt de schipper, die zes jaar geleden Het Olster Veer kocht.

Schuitema werkt al 8 avonden achter elkaar. Overdag zit hij op kantoor of werkt hij bij de gemeente Wageningen als interim haven- en marktcoördinator. ,,Ik zal me even voorstellen, ik ben je vrouw’’, grapt zijn wederhelft als ze de stuurhut binnenloopt. ,,Soms is het rustig werk, ik kan er een andere baan bij doen, maar het kan door ziekte of vakantie heel druk zijn.’’

En dan zit je daar: 8 dagen achter elkaar urenlang heen en weer varen met een veerpont. ,,Mensen denken dat het saai is, maar dat vind ik niet. Er komen steeds nieuwe mensen aan boord waar je een praatje mee kan maken. Je ziet bevers zwemmen, reeën die de IJssel oversteken, de zonsondergang in het westen en je bent constant in de buitenlucht.’’

Schuitema is nog regelmatig achter de hendels te vinden. En als er gesleuteld moet worden, dan is het Schuitema zelf die aan het werk gaat. ,,Ik ben ook een liefhebber. Ik heb in dienst als machinist bij de marine gezeten, daarna ben ik zelfstandig schipper geworden, vervolgens bij gemeenten gewerkt op gebied van havencoördinatie en later hier. Ik vind die techniek mooi.’’

Zijn Wijhese collega Bert Keukenkamp (49) is meer een ondernemer. Die zit vooral op kantoor. Hij werkte tot voor kort ernaast als arrestantenverzorger bij de Politie IJsselland. Hij heeft ook een webwinkel in hangmatten en strandstoelen. Na de zomer wil hij chauffeur trekker oplegger worden bij PostNL. ,,Als alles goed loopt hier heb ik weinig te doen. Ik hou niet van stilzitten dus dan ga ik andere dingen doen. Het bedrijf loopt goed. Ik heb 16 man personeel en een bedrijfsleider. Die heeft de dagelijkse leiding. Ik zit zelden op de veerboot, alleen in noodgevallen.’’

Toch houdt hij van het pontje. Hij werkte er als puber en kwam rond 2001 in dienst als bedrijfsleider onder Jan Derk Alderkamp, de toenmalige eigenaar. Na krap een half jaar maakte Alderkamp bekend dat hij de boel wilde verkopen. ,,Ik wilde hem wel overnemen, maar dat leek hem geen goed plan. Uiteindelijk hebben we het in 2002 toch gedaan.’’ (…)

Het volledige artikel werd gepubliceerd in Dagblad de Stentor